کد خبر : 1507
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵

اگرروحانی نبود| هشت سال وعده بی‌سرانجام برای تکمیل جاده پاتاوه-دهدشت

پروژه ملی جاده پاتاوه دهدشت از آن دسته پروژه‌هایی به شمار می‌رود که مردم استان سال‌های سال چشم انتظار وعده‌های مسئولان هستند اما به واسطه کم کاری‌ها و عدم پیگیری و البته منفعت طلبی و سودجویی‌ها و غلطیدن در باتلاق سیاسی‌کاری به نتیجه و سرانجام نرسیده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ چرخ پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از سایر استان‌ها می‌چرخد گویی این چرخ زنگ زده و اگر پروژه‌ای در سایر استان‌ها در طول بازه زمانی دو ساله به بهره‌برداری رسیده مشابه آن در کهگیلویه و بویراحمد حداقل در یک بازه زمانی شش تا هشت ساله و یا بیشتر به سرانجام می‌رسد.

نمونه بارز آن بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج و مقایسه آن با بیمارستان مشابه ۲۰۰ تختخوابی بوشهر است که به اندازه یک دهه در این استان ساخت بیمارستان به طول انجامید.

رد پای ارتباطات قومی و طایفه‌ای در پیمان‌ها

متاسفانه پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از هر چیز هدیه به پیمانکاران خاص می‌شود که ردپای ارتباطات خانوادگی و قومی و قبیله و طایفه‌ای و سیاسی میان مسئولان استانی و پیمانکاران دیده می‌شود.

به یاد داریم که یکی از مدیران کل راه و شهرسازی استان در روزهای پایانی عمر مدیریت خود از چنین وضعیتی در کهگیلویه و بویراحمد رمز‌گشایی کرد؛ پیمانکارانی که وارد مناقصات می‌شوند و با ترفند پایین‌ترین قیمت را برای کار در مناقصات می‌زنند به نحوی که نسبت مبلغ ارائه شده از سوی پیمانکار به هیچ وجه با هزینه‌های پروژه جور در نمی‌آید.

اقرار یک مدیرکل به پیمانکاری‌های خاص/تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل 

به قول همان مدیرکل مبلغ گازوئیل از سوی برخی پیمانکاران به ۱۵۰ تومان می‌رسد تا اینکه بتوانند با لطایف‌الحیل پروژه مورد نظر را به دست آورده و بعد از عملیات خاکبرداری که سود آن بیش از سایر مراحل است با به دست آوردن یک مبلغ خوب و دندان‌گیر پروژه را زخمی به حال خود رها کند.

 از این دست پروژه‌های زخمی در استان کهگیلویه و بویراحمد کم نداریم پروژه‌هایی که سالیان سال به حال خود رها شده و مردم چشم انتظار اجرای آنها هستند.

پروژه پاتاوه دهدشت گرفتار در سهل‌انگاری یا سیاسی‌کاری

پروژه ملی جاده پاتاوه دهدشت از آن دسته پروژه‌هایی به شمار می‌رود که مردم استان سال‌های سال چشم انتظار وعده‌های مسئولان هستند اما به واسطه کم کاری‌ها و عدم پیگیری و البته منفعت طلبی و سودجویی‌ها و غلطیدن در باتلاق سیاسی‌کاری هنوز به نتیجه و سرانجام نرسیده است.

این پروژه در مقایسه با پروژه‌های همنوع خود در سایر نقاط کشور عمری چندین برابری دارد سیاسی‌کاری شاید یکی از دلایل به سرانجام نرسیدن جاده پاتاوه دهدشت در این سال‌های متمادی باشد که سیاسیون نه برای گشایش مسیر و شکستن بن بست‌ها و رفع مشکل مردم بلکه برای مطامع و منافع سیاسی خود عمل کرده‌اند.

وعده‌هایی که تنها روی کاغذ ماند

وعده‌های پوچ و بی‌سرانجام در این مدت باعث شده که احداث پروژه پاتاوه با چنین وضعیتی روبرو شده و یکی دیگر از خواسته‌های به حق مردم استان در دولت به اصطلاح تدبیر و امید محقق نشود.

در حالی که مسئولان استانی در سال های اخیر اتمام پروژه را به دهه فجر بعدی و هفته دولت پیش رو پاسکاری می‌کردند عمر دولت هشت ساله حسن روحانی به اتمام رسید و مسئولان نتوانستند به وعده خود عمل کنند.

این در حالی است که وعده‌های رنگارنگ از مدیران کل راه گرفته تا استانداران و وزرا هر چند ماه یک بار از رسانه‌ها پخش و منتشر می‌شد.

طول این پروژه ۱۳۶ کیلومتر و  هزینه احداث آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است بخشی از کریدور شمال-جنوب که از مسیر استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خلیج فارس منتهی می‌شود. این مسیر یک مسیر کمکی است که می‌تواند حجم قابل ملاحظه ای از بارهای ترانزیتی را جابجا کند.

با این تفاسیر باید هم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌های سال منتظر افتتاح این پروژه باشند چرا که با افتتاح آن بسیاری از مشکلات کنونی در مسیر تردد نقاط مختلف استان را نخواهیم داشت و دو منطقه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد با فاصله بسیار کمتر از فواصل امروزی به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل کالا و خدمات و همچنین سرمایه‌گذاری تسهیل خواهد شد.

اما بخوانیم و بدانیم از وعده‌ها؟!…….

**علی سلحشوری رئیس سابق مدیریت و برنامه‌ریزی استان یک ماه پیش و چند روز قبل از بازنشستگی در خصوص این جاده گفته بود: در سال جاری ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال از محل منابع مختلف به این طرح ابلاغ که تاکنون ۲ میلیارد ۳۶۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به سفر دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان قولهای خوبی برای تزریق اعتبارات بیشتر داده شد.

سلحشوری افزود: این جاده ملی که از مهمترین و کلیدی ترین طرحهای راه و شهرسازی در کل کشور محسوب می شود بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: این طرح ملی در همه زمینه ها از پیشرفت اجرایی خوبی برخوردار است و با توجه به تعهد پیمانکار پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

سلحشوری در همین خصوص اظهار کرد: پیش بینی می شود  این طرح با هزینه افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بالاخره به بهره برداری برسد و اهالی منطقه پس از سالها انتظار از مزایای آن بهره مند شوند.

 **اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در سفر 13 شهریورماه امسال به استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از طرح ملی  پاتاوه با اشاره به اینکه روند اجرایی جاده ملی پاتاوه به دهدشت طولانی شده است، گفت: هیچ گونه سهل انگاری از سوی مسئولان تا بهره برداری کامل از این طرح تا زمان تعیین شده قابل قبول نیست.

اسلامی تاکید کرد: با توجه به تامین منابع مالی از سوی دولت باید از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در روند اجرایی این طرح نیز استفاده کرد.

**حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست شورای فنی ۳۰ مهرماه امسال گریزی به زمان بهره‌برداری از جاده پاتاوه– دهدشت زد و خاطر‌نشان کرد: هزار پروژه در حوزه راه در کشور داریم که تعداد 110 پروژه برای افتتاح تا پایان سال مشخص شده‌اند و در این تعداد پنج پروژه طلایی وجود دارد که سه پروژه آن تکمیل شده‌اند و خوشبختانه یکی از مهمترین این پروژه‌ها، جاده پاتاوه به دهدشت است.

** نماینده بویراحمد و دنا نیز در در بازدید از محل اجرای سد خاکی سقاوه با بیان اینکه طرح ملی پاتاوه به دهدشت از لحاظ تامین اعتبار مشکلی ندارد گفت: با توجه به سفر قبلی و تاکید وزیر راه و شهرسازی، این طرح پیشرفت خوبی ندارد.

این نماینده افزود: این طرح قرار بود در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد، ولی با این روند بعید می‌دانم تا پایان سال هم به بهره برداری برسد.

وی از پیمانکاران و کارکنان این طرح خواست، تلاش خود برای تسریع در روند اجرای این طرح را چند برابر کنند.

به گزارش فارس؛ ساخت جاده ملی پاتاوه– دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که درست یک سال بعد عملیات اجرایی این جاده در سال ۷۴ آغاز شد.

همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰ سال طول بکشد اما گذشت ۲۵ سال از شروع عملیات ساخت آن موجب تعجب و اعتراض بسیاری از مردم شده است.

با وجود اینکه ۲۵ سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و چهار دولت در این زمان طولانی از مردم روی گرفته و هرکدام تلاش کرده این جاده را به پایان برساند اما این جاده همچون کلافی سردرگم از این دولت ‌به ‌دولت بعد پاس داده می‌شود.

مسیر اصلی پاتاوه – دهدشت به طول ۱۳۷ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا – یاسوج، بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است و لذا مسیر استان‌های مرکزی از جمله اصفهان تا بنادر جنوبی کشور از نظر زمانی نزدیک به ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹/س


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.