کد خبر : 2551
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۰۶

چهل‌وهفتمین اجلاس سران گروه هفت در انگلیس

چهل‌وهفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان با تمرکز بر احیای اقتصاد دنیا از همه‌گیری ویروس کرونا در انگلیس آغاز شد. به گزارش ایرنا، در این نشست سه روزه که در دهکده ساحلی “کورن‌وال” جریان دارد نخست‌وزیران و روسای جمهوری گروه هفت (انگلیس، ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن) به عنوان اعضای اصلی

چهل‌وهفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان با تمرکز بر احیای اقتصاد دنیا از همه‌گیری ویروس کرونا در انگلیس آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست سه روزه که در دهکده ساحلی “کورن‌وال” جریان دارد نخست‌وزیران و روسای جمهوری گروه هفت (انگلیس، ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن) به عنوان اعضای اصلی و شمار دیگری از رهبران کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله استرالیا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و روسای کمیسیون و شورای اروپا حضور دارند.

اجلاس سران گروه هفت

در پایان این نشست قرار است بیانیه مشترکی از سوی اعضا صادر شود.

تم اصلی اجلاس این دوره، احیای جهان از همه‌گیری کرونا عنوان شده که در ۶ جلسه کاری طی روزهای آینده پیگیری خواهد شد. این نخستین نشست حضوری سران دنیا بعد از تقریبا دو سال بشمار می‌رود. نشست سال گذشته گروه ۷ در ایالات متحده لغو و نشست گروه ۲۰ در عربستان سعودی نیز به دلیل کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار شد.

دیروز در آستانه برگزاری اجلاس گروه هفت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیدار و پیرامون طیف مختلفی از مسائل روابط دوجانبه تا تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند. آن‌ها همچنین سند همکاری‌های فراآتلانتیک را که اولین بار در سال ۱۹۴۱ بین بین وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق انگلیس و فرانکلین روزولت رییس جمهوری وقت آمریکا در زمینه پیشبرد اهداف دو کشور در دوره پسا جنگ جهانی دوم امضاء شد منطبق با چالش‌های جدید بین‌المللی ویرایش و امضاء کردند.

چهل‌وهفتمین اجلاس سران گروه هفت در انگلیس آغاز شد

این سند که در ۲۰ بند و ۸ فصل تنظیم شده، شامل تعهدات دو طرف در زمینه  چندجانبه‌گرایی، مسائل تجاری، دفاعی، امنیتی، تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا است. در این سند همچنین به توسعه شراکت در زمینه علوم، فناوری و مقابله با چالش‌های مدرن  (حملات سایبری) اشاره شده است. دو طرف در این سند توافق کردند که در زمینه تحقیق و توسعه فناوری، مقابله با نابرابری اجتماعی و حفظ ارزش‌های دمکراتیک در جهان سرمایه گذاری و پیشگام باشند.

جانسون و بایدن همچنین در پایان نشست دیروز اعلام کردند که مجموعا ۶۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر اهدا خواهند کرد.  رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت: نیم میلیارد دوز واکسن کرونا از ماه اوت ارسال می‌شود، بسیار سریع انگار که روی یک ریل متحرک هستند. وی ادعا کرد که این اهدا بدون هیچ پیش شرطی انجام می‌شود و هیچ “لطف یا مصالحه‌ای” در پس آن نهفته نیست. نخست وزیر انگلیس نیز قول اهدای ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را داد.

هم زمان با برگزاری این نشست تدابیر امنیتی شدیدی در کورن‌وال و پایتخت انگلیس جریان دارد. پلیس انگلیس دیروز اعلام کرد فردی را به اتهام بمب‌گذاری قلابی در محل استقرار خبرنگاران اجلاس گروه هفت دستگیر کرده است.

ماموران پلیس به همراه تیم خنثی کننده بمب حوالی ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه صبح راهی یکی از هتل‌های شهر فالموث می‌شوند که درباره شناسایی یک بسته مشکوک گزارش‌هایی منتقل شده ‌بود. پلیس پس از آن اعلام کرد که بمب قلابی است که حدود ۱۰۰ نفر از مسافران هتل تخلیه و زابراه شده بودند. بر اساس بیانیه پلیس یک مرد ۲۰ ساله از اهالی شهر فالموث به اتهام جاسازی بمب قلابی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد.

چهل‌وهفتمین اجلاس سران گروه هفت در انگلیس آغاز شد

در همین حال نیروهای پلیس انگلیس برای تشدید تدابیر امنیتی به حالت آماده باش درآمده‌اند. خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که حدود پنج هزار افسر پلیس مازاد از سراسر انگلیس برای کمک به تامین امنیت برگزاری این اجلاس به همراه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ افسر و پرسنل اصلی، در این مکان حضور خواهند یافت.

یک مقام ارشد تامین امنیت برگزاری اجلاس گروه هفت در این رابطه گفت: هر اقدام امنیتی که انجام می‌دهیم، متناسب و قانونی خواهد بود. می‌دانیم که چشم رسانه‌های جهان طی روزهای آینده، به سوی ما خواهد بود.

در کنار وجود تهدیدات تروریستی احتمالی همزمان با برگزاری نشست گروه هفت در انگلیس، چالش دیگر مواجهه با راهپیمایی و اعتراض‌های مخالفان این گروه خواهد بود که به گفته مقامات پلیس، می‌تواند موجب بروز اختلالاتی در مسیر سازماندهی مناسب این اجلاس شود.

 گروه مخالفان افزایش قدرت سرکوبگرانه پلیس انگلیس، یکی از حدود ۲۰ گروهی است که به «ائتلاف در برابر گروه ۷ مقاومت کن» پیوسته‌اند، اعلام کرد: حقوق ما در مسیر برگزاری اعتراض آرام و مبادی آداب محقق نخواهد شد، بلکه باید اعتراضی پرسروصدا و چشم‌نواز داشته باشیم. صدای اعتراض ما باید بلند و پرسروصدا باشد.

پلیس انگلیس اعلام کرد که تاکنون ۴۰ گروه برای برگزاری تظاهرات اعتراضی طی روزهای درخواست کرده‌اند. این درحالیست که گروه «ائتلاف در برابر گروه ۷ مقاومت کن» گفته که برای برگزاری تظاهرات با پلیس هماهنگی نخواهد کرد.

پلیس اعلام کرد از حق اعتراض‌های مسالمت آمیز معترضان حمایت می‌کند و به همین دلیل چهار منطقه را برای برگزاری تجمعات احتمالی در نطر گرفته، اما به نظر می‌رسد فعالان مخالف سیاست‌های گروه هفت (از جمله فعالان حامی محیط زیست و ضدجنگ) این مسئله را نخواهند پذیرفت و به دنبال برگزاری اعتراض‌های خود در مکان‌های بیشتری خواهند بود که به چالشی برای تامین‌کنندگان امنیت این اجلاس تبدیل شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری