کد خبر : 2828
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

نیروگاه سیریک؛ گام جدید همکاری‌های برقی ایران و روسیه

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه، پل ارتباطی جدیدی برای توسعه همکاری‌های برقی میان دو کشور خواهد بود. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، گفت: تهران و مسکو به

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه، پل ارتباطی جدیدی برای توسعه همکاری‌های برقی میان دو کشور خواهد بود.

محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، گفت: تهران و مسکو به عنوان دو کشور همسایه در کنار گسترش روابط راهبردی همواره در حال تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر ارتقای سطح همکاری‌ های اقتصادی و تجاری هستند که یکی از این موارد توسعه همکاری‌‌های دوجانبه در زمینه انرژی به ویژه ساخت نیروگاه مشترک است.

وی افزود: عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در حالی بیستم خردادماه با دستور رئیس‌ جمهور آغاز شده که این پروژه قرار است با استفاده از وام دولت روسیه و از طریق پیمانکاران روسی و ایرانی در مدت زمان 55 ماه به صورت کامل به اتمام رسیده و در اختیار کارفرمای ایرانی قرار بگیرد.

طرزطلب اذعان داشت: در شرایطی که صنعت برق به دلیل عدم افزایش متناسب تعرفه فروش برق و تحریم‌‌های ظالمانه با کمبود جدی منابع مالی برای توسعه طرح‌های تولید برق روبه‌رو است، استفاده از شیوه‌های مختلف تامین منابع برای پیشبرد پروژه‌های پیش‌بینی شده در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه “براساس برنامه ششم توسعه بایستی ۲۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که سالانه سه هزار و 700 مگاوات و مجموعا 18 هزار و 500 مگاوات از این رقم مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است”، گفت: در همین ارتباط یکی از راه‌های پیش‌بینی شده در قانون برنامه توسعه برای احداث چنین ظرفیتی استفاده و جذب منابع مالی داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: برای احداث نزدیک به چهار هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در هر سال، منابعی بالغ بر ۳٫۵ میلیارد یورو صرفا در حوزه تولید برق مورد نیاز است؛ این مهم در حالی است که تمامی منابع درآمدی شرکت تولید نیروی برق حرارتی در هر سال کمتر از یک‌ششم منابع مورد نیاز در بودجه پیش‌بینی شده است.

طرزطلب خاطرنشان کرد: بدین منظور پس از گذشت چهار سال با رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شده است تا از میان اعتبار ۱.۴ میلیارد یورویی مورد نیاز برای ساخت نیروگاه سیریک، حدود ۸۵ درصد آن یعنی ۱.۲ میلیارد یورو توسط طرف روسی و مابقی از منابع داخلی دولت تامین شود.

وی افزود: اجرای طرح احداث نیروگاه سیریک با استفاده از منابع مالی خارجی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کمبود منابع در دسترس دولت جهت هزینه‌کرد در پروژه‌های عمرانی و عدم دسترسی مستقیم کشور به منابع ارزی خود، اقتصادی‌ترین روش تامین مالی این طرح بوده است.

طرزطلب در تشریح مزایای استفاده از منابع مالی خارجی گفت: استفاده از منابع مالی خارجی مزایای متعددی از جمله ورود منابع مالی جدید، حفظ نقش حاکمیتی دولت، عدم لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری، شناخت کامل نحوه اجرای پروژه، کنترل کامل و متمرکز فنی و مالی، تطابق با نظام فنی واجرای کشور، پرداخت به موقع هزینه‌های طرح، اتمام پروژه با حداقل انحراف از برنامه زمان‌بندی در مقایسه با پروژه‌های مشابه، رعایت استانداردهای بین‌المللی از انعقاد قرارداد تا اجرا و بهره‌برداری از پروژه و اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: روش تامین منابع مالی خارجی از طریق روش‌های ‏مختلف می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند. به طور مثال در حوزه “سرمایه” تامین کننده مالی خارجی منابع مالی را به كشور ميزبان می‏آورد، با توجه به آنکه بخش زیادی از این منابع در داخل کشور هزینه می‌شود این امر باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار، ایجاد اشتغال و درآمد در جامعه می‌گردد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: نیروگاه سیریک در یکی از مناطق محروم واقع در سواحل مکران در شرایطی ساخته خواهد شد که مطمئنا این طرح به عنوان قطب تامین ‌کننده یکی از مهم ترین زیرساخت‌ های مورد نیاز برای رشد اقتصادی سواحل مکران موجب شکوفایی ظرفیت ‌های اقتصادی این منطقه خواهد شد.

وی افزود: نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی 210 مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است.

طرزطلب در خصوص دیگر مزایای اجرای این پروژه گفت: از مزایای این پروژه تصویب احداث خط لوله آب از پایین دست سرنی به شهرستان سیریک است که با مشارکت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ظرف حداکثر شش ماه احداث و مشکل آب روستاهای این شهرستان نیز از این طریق رفع خواهد شد. براساس ارزیابی صورت گرفته بالغ بر ۳۰ روستای سیریک که با مشکل جدی تامین آب روبرو هستند، با اجرای این پروژه از نعمت آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: نیروگاه سیریک به عنوان یکی از گام‌ های موثر و کلیدی در راستای توسعه همه جانبه این منطقه مهم و استراتژیک است و ساخت آن یکی از طرح ‌های مهم ملی و توسعه ‌ای برای این بخش از کشورمان خواهد بود که می‌تواند این منطقه بندری را توسعه داده و یقینا جهش بزرگی در منطقه مکران ایجاد کند. جهشی که منجر به تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز منطقه مکران و ایجاد اشتغال قابل توجهی برای نیروهای جوان منطقه نیز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: موضوع اشتغال همواره در این منطقه مسئله اصلی مردم بوده است؛ بر همین اساس جذب نیروی بومی با آغاز طرح و تکمیل آن در اولویت است و از ظرفیت این جوانان بصورت حداکثری استفاده خواهد شد تا شاهد رشد و توسعه‌ منطقه و نهایتا ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان شایسته منطقه باشیم.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم بیش از سه هزار نفر در طول اجرای پروژه مشغول به کار شده و بیش از 40 درصد آن با مشارکت شرکت ها و پیمانکاران ایرانی بویژه در تامین تجهیزات و ساخت اجرایی شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.