کد خبر : 348
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲

دلایل استقبال قشقایی‌ها از حسینی در هفته گذشته/ از صداقت سید چشم سبز تا عملی نشدن باغ سبز تاجگردون

سید قدرت اله حسینی، فرهنگیِ آرام، مردم‌دار و شوخ‌طبعی که ارتباط و نسبت های فامیلی اش با قشقایی ها، کمتر از تاجگردون ها و بیشتر حول سرداران و بچه های جبهه و جنگ قشقایی بود. وقتی نماینده مجلس هشتم گچساران و باشت شد خیلی نمیشد در مورد کیفیت عملکرد نمایندگی و ارتباطش با قشقایی ها

سید قدرت اله حسینی، فرهنگیِ آرام، مردم‌دار و شوخ‌طبعی که ارتباط و نسبت های فامیلی اش با قشقایی ها، کمتر از تاجگردون ها و بیشتر حول سرداران و بچه های جبهه و جنگ قشقایی بود.
وقتی نماینده مجلس هشتم گچساران و باشت شد خیلی نمیشد در مورد کیفیت عملکرد نمایندگی و ارتباطش با قشقایی ها قضاوت کرد، جز اینکه دوره هشت ساله نمایندگی غلامرضا تاجگردون در کنار آن قرار می‌گرفت.
غلامرضا تاجگردون نماینده زیرک و سیاس دوره های نهم و دهم مجلس با مانور بر وعده رشد و توجه به قشقایی ها در آینده، در اسفند ۹۴، توانست قریب به ۷٠٪ آرای مناطق قشقایی نشین را، آن هم در روزی که اصولگرایان بروی حاج فولادی ائتلاف کرده بودند، از آن خود کند.
در ادامه کم کم خبری از عملی شدن وعده های تاجگردون نشد تا موج عدالت خواهی و مبارزه با تبعیض های بی سابقه در قشقایی گچساران همه گیر شود. اما در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸، *یک استراتژی اشتباه معرفی کاندیدای قشقایی، که برخلاف تصورات خیلی ها، و به جای اینکه مانع رفتن رای قشقایی به سمت تاجگردون شود، از همگرایی و ائتلاف نیروهای قشقایی که میبایست در کنار زینل زاده و حسینی بر علیه تاجگردون مبارزه میکردند جلوگیری و دقیقا ناخواسته همانی شد که تاجگردون در خفا دوست داشت.
خلاصه با هر وعده ای که بود با حدود ۳۰٪ آرای قشقایی، و با وجود کاهش چشمگیر محبوبیت تاجگردون دوم، وی مجددا اول شد.

حال با رد اعتبارنامه تاجگردون دوم، در انتخابات میاندوره ای مجلس یازدهم گچساران و باشت، و درادامه ریزش ها و جنگ داخلی نیروهای تاجگردون، در هفته ای که گذشت، چندین جلسه باشکوه و بی سابقه، از طرف قشقایی ها در حمایت از حسینی برگزار شد که هم باعث امیدواری طرفداران سید و هم منجر به دادن بیانیه ناشی از عصبانیت و ترس تاجگردون، و تاثیر خیلی بیشتر بروی رای های خاکستری شد.
لذا اگر بخواهیم دلایل این استقبال را ذکر کنیم؛ احتمالا خفقان و بی عدالتی گسترده و جلوگیری از رشد نخبگان قشقایی در یک دهه گذشته توسط تاجگردونها، میتواند دلیل اصلی گرایش قشقایی ها به سمت حسینی باشد، که در دوره ۴ ساله نمایندگیش و باوجود اینکه تعداد آرای قشقایی به حسینی از هزار رای تجاورز نمیکرد چندین مدیرکل و مدیر شهرستانی، بدون منت به قشقایی رسید و فضای آرامی بر شهرستان حاکم بود.
دلیل دیگر حمایت بی سابقه هفته گذشته قشقایی ها، حضور چهره ها و لیدرهای تاثیرگذاری از چپ و راست قشقایی در کنار حسینی بود که هم از نظر وزن و صداقت سیاسی و هم از نظر خدمات به قشقایی قابل مقایسه نیستند و به قولا هرکدام یلی و حرفها برای گفتن دارند.
حال اهمیت این استقبال چنان بود که همانطوری که میگوییم؛ در سال ۱۳۸۲، قشقایی ها شهرام شریفی را تا آستانه ورود به مجلس رساندند و یا دلیل اصلی رای ۷۳٪ به تاجگردون در سال ۹۴، قشقایی ها بودند، شک ندارم که در خرداد ۱۴٠٠ هم خواهند نوشت؛ «دلیل اصلی پیروزی حسینی حمایت به موقع و بی نظیر قشقایی ها بود.»
حمایتی که هم ناشی از صداقت و حفظ شان قشقایی در دوره نمایندگیشان است و هم ناشی از خوش شانسی سید چشم سبز، در هم خطی مجلس فعلی و به احتمال زیاد دولت آینده و عدم کارایی موثر تاجگردونها در چند سال آینده، برگزاری مشکوک! انتخابات شورای شهر در سال ۹۶، تبعیض های فاحش یک دهه گذشته توسط تاجگردونها برخلاف باغ سبزی (باغ سوزی) که برای قشقایی ها میکاشتند و *رسیدن جامعه قشقایی به یک بلوغ سیاسی که کاندیدای قشقایی باید شانس پیروزی داشته باشد،* شیب این حمایت ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

افشین مرحمتی
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.