کد خبر : 4057
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

سد آبریز؛ معجزه کویر کهگیلویه/دشت‌‎های تشنه آب می‌طلبند

احداث سد آبریز ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه کهگیلویه را سیراب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، نقش و اهمیت آب در تولیدات کشاورزی، وابستگی بیش از حد کشاورزی کهگیلویه به باران، بالا بودن ریسک کشاورزی دیم و ضعف شهرستان در میزان اراضی آبی است.با وجود ظرفیت‌های خوب در بخش کشاورزی جوانان سرگردان کارند و یا به شغل‌های کاذب روی می‌آورند.

دیم‌زارها 90 درصد از کل اراضی شهرستان را تشکیل می دهند به طوری که بالغ بر 50 هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد که از این میزان حدود 44 هزار هکتار دیمی و تنها 6هزار هکتار باغ و زمین آبی وجود دارد.

این در حالی است که رودخانه خروشان مارون از این شهرستان عبور می‌کند و به دشت‌های خوزستان آبادانی و شکوه می‌بخشد.

این رودخانه چندین سرچشمه دارد که بخش اعظم آن از بلندی‌های سفید کوه در فاصله ۲ کیلومتری از روستای آبرزگه و سرشاخه دیگر آن از ارتفاعات کوه سیاه در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

حوضه آبریز مارون، مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد. این رود پس از عبور از دم لوداب، وارد مناطق دشمن زیاری و طیبی می‌شود و در مسیر خود نیز چندین شعبه را دریافت می‌کند و پس از عبور از میان سوق و لنده از آخرین نقطه کهگیلویه به نام تنگ تکاب می‌گذرد و به سمت بهبهان و اهواز در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نام رود جراحی به خلیج‌فارس می‌ریزد.

دشت‌های تشنه کهگیلویه در مجاورت مارون سال‌هاست کویری از درد شده است، حاصل آب‌های جاری مارون و کوثر که اجازه برداشت برای مصارف کشاورزی به شهرستان داده نمی‌شود میراثی ماندگار از کارگری زنان در دشت‌های آبادی است که به برکت مارون قطب کشاورزی شده‌اند.

این در حالی است که مسؤولان، نمایندگان ادوار گوناگون و همه کسانی که سال‌هاست بر صندلی‌های مدیریتی تکیه زده‌اند اگر برای آبیاری دشت‌های تشنه کاری می‌کردند زنان کارگر به جای گوجه‌چینی در اسلام‌آباد و لیشتر و …در صحرای کلاچو و دشت‌های دهدشت به کار مشغول می‌شدند.

رودخانه پرآب مارون و آبهای جاری دیشموک در حالی می خروشند و از شهرستان خارج می شود که زمین های این دیار در انتظار آب تشنه تدبیر مسؤولان گذشته و فعلی هستند.موضوعی که خشکسالی تنها نقش آفرین آن نبوده و کم کاری همه مسؤولان از دیرباز تاکنون جلوه‌گری بی آبی را دو چندان کرده است.

یکی از راه‌های حیات کشاورزی استفاده از آب سدها و احداث سدهای جدید است تا بتوان از این رهگذر به رونق قطب کشاورزی و اشتغال شهرستان کمک کرد.

احداث سد آبریز(مارون۲) از دیگر وعده‌های مسؤولان برای رونق کشاورزی در کهگیلویه بود، طرحی که با گذشت چند سال و با وجد تعهدات پیمانکار مبنی بر اتمام مطالعات تا پایان سال 98 معلوم نیست کی قرار است به سرانجام برسد.

سدی که به صورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار و ۹۰۰ متر به لوله هایی به طول هفت هزار و ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونل به طول ۶ هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت های تشنه کهگیلویه و چرام خواهد رسید.

حکمت الله نریمانی معتقد است پمپاژ آب از سد مارون به اراضی دیم کشاورزی حومه غربی (سوق چنگلوا,بوا )می‌تواند انقلابی دربخش کشاورزی مناطق یاد شده ایجاد نماید و قریب به پنج هزار و هکتار از اراضی زیر کشت زراعت آبی و باغات خواهد رفت.

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه افزود: آبرسانی به این اراضی بیش از۱۵ هزار تن افزایش گندم نسبت به تولید حال در مناطق یاد شده ایجاد می‌کند که می‌تواند در همه فصول سال محصولات مختلف استراتژیک  ازجمله گندم،کلزا،ذرت،محصولات صیفی و سبزی کشت و زرع شود.

نریمانی با اشاره به اینکه تأمین آب در توسعه باغات نقش مهمی دارد، گفت: یکهزار هکتار زیر کشت انواع مرکبات،زیتون و انگور می‌رود.

این مسؤول ادامه داد:مقدمات لازم برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری درسطح 2هزار هکتار ایجاد شده که در صورت تامین آب، جهاد کشاورزی همکاری‌های لازم جهت تامین منابع مالی و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار( بارانی) را اجرایی خواهد کرد.

وی در خصوص اهمیت احداث سد آبریز در توسعه بخش کشاورزی گفت: احداث سد آبریز با هماهنگی هایی که با کارشناسان سد بعمل امده و بازدیدهای صورت گرفته میدانی سطحی معادل ۲۰ هزار هکتار از اراضی دشت کلاچو، اطراف دهدشت و اراضی شهرستان چرام را آبیاری خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه تصریح کرد: احداث این سد ناجی خوبی برای اشتغال دربخش کشاورزی و افزایش بیش از ۶۰ هزار تن محصولات استراتژیک گندم،ذرت و کلزا را در یک فصل زراعی در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد در بازدید معاون وزیر نیرو از طرح مطالعاتی سد آبریز گفته بود که یکی از راه‌های برون رفت کهگیلویه بزرگ و کشاورزی این حوزه احداث سد آبریز است که می تواند کمک بزرگی به این منطقه کند.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ گفت: این سد در مرحله کارشناسی است و کارهای اولیه انجام گرفته است انشاالله با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه تا پایان سال جاری این پروژه اجرایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام موحد پیش از این نیز در دیدار با کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ظرفیت‌های موجود در کهگیلویه عمده مشکل پروژه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه را نبود اعتبارات کافی اعلام کرده و گفته بود«پروژه انتقال آب به صحرای کلاچو می‌تواند بخش عظیمی از زمین‌های دیم این شهرستان را تحت آبیاری قرار دهد.»

در حالی که از وزارت نیرو از پایان مطالعات سد آبریز(مارون ۲) خبرهایی به گوش می‌رسد اما به تازگی محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی  در توئیتی نوشت «قاطعانه در برابر اجرای سد مارون 2 که زیاده خواهی و دست اندازی به منابع آبی این مرز و بوم است می‌ایستیم و به همراه سایر نمایندگان استان اجازه نخواهیم داد چنین طرحی که پشتوانه کارشناسی نداشته و پشت آن لابی‌های سیاسی است کلید بخورد.»

نماینده شهرستانی که به لطف آب‌های خروشان مارون کهگیلویه آباد شده است در حالی به اجرای سد آبریز نه گفته که سکوت بزرگ منشانه مردم مظلوم کهگیلویه طی سال‌ها را نادیده گرفته و به حقابه‌ آنها از مارون توجهی نشده است.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد در پاسخی قاطعانه به سخنان مظلومی واکنش داد و نوشت«به لطف خدا؛ دقت کارشناسان فنی و با رعایت اصول زیست محیطی سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد. اظهار نظر دیگران که برای مصرف داخلی است خللی در روند احداث سد ایجاد نخواهد کرد. کسانیکه خلاف قانون و اخلاق مانع اشتغال جوانان به بهانه بومی گزینی می‌شوند نمی‌توانند درخصوص آب نیز اولتیماتوم بدهند.»

فرماندار کهگیلویه هم در واکنش به اظهارات با انتشار تصویری از وضعیت منابع و مصارف استان‌های ذی نفع در حوزه آبریز خطاب به نماینده بهبهان در مجلس گفت: اگر اندکی نگاه کارشناسانه نه انحصارطلبانه و استعمارگرایانه به ارقام بالا داشته باشید،متوجه می شوید سالهاست ڪه میلیاردها مترمکعب آب زیر حوزه مارون-جراحی را نوش جان کرده اید و اینک زمان پرداخت معوقات آبی کهگیلویه فرا رسیده است.

دارا کریمی‌نژاد با تأکید بر اینکه کهگیلویه با آگاهی و اقتدار کامل برای احقاق حق آبه قانونی اش عمل خواهد کرد، افزود:سد مارون ٢ انشاءالله عملیاتی و علاوه بر آن پمپاژهای بیشتری در مسیر رودخانه مارون بکارگرفته می‌شوند.
  

انتهای پیام/۸۲۰۱۶


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری