کد خبر : 4142
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱

میوه‌های شیرین؛ قیمت‌های کمرشکن/تلخ کامی گچسارانی‌ها در بازار میوه‌فروشان

قیمت میوه در شهرستان گچساران نسبت به شهرهای همجوار بسیار بالاتر است و همین کام مردم را تلخ کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران؛ این روزها مردم در کنار دغدغه ویروس کرونا به گرانی میوه که شاید در گذشته‌های نه چندان دور تهیه آن یکی از پیش پا افتاده ترین دغدغه‌ها بوده، می‌اندیشند.

در گچساران این شهرستان گرمسیر نفتی که دکل های برافراشته نفت در اطراف آن به این شهرستان اسم پر مسمای بام نفتی را داده، صدای نارضایتی مردم از گرانی قیمت میوه در آمده است.

گرانی میوه در این شهرستان با نرخ های سرسام آور همچنان با تاخت و تاز افسار گسیخته خود کام مردم را تلخ تر از زهر کرده است.

حال مردم گچساران در کنار فکر گرانی مسکن و بالا بودن اجاره بها باید به فکر بالا بودن قیمت میوه ها و مشکلات تهیه آن برای خود و خانوادهایشان نیز باشند.

با یک نگاه گذرا و سطحی به مغازه های میوه فروشی در گچساران با تفاوت و رقابت در نرخ‌های بالا روبرو می شوید، قیمت های بالایی که باعث شده تا مردم با نگاهی تلخ و آهی از درون از کنار این مغازه ها عبور کرده و یا منتظر پایین آمدن کیفیت میوه ها و پایین آمدن قیمت آن باشند.

در یک گذر چند ساعته از میوه فروشی های شهر گچساران و گفت‌وگو با برخی شهروندان متوجه شدیم اغلب مغازه داران در گرانفروشی میوه و تره بار گوی سبقت را از دیگر هم صنفی های خود ربوده‌اند هر چند در این آشفته بازار میوه و تره بار گچساران، هستند میوه فروشانی که انصاف را رعایت کرده و با نرخ متعادل و در حد توان خرید مردم اجناس خود را ارائه می دهند.

یکی از شهروندان گچسارانی گفت: با وجود دو بچه و حقوق کارمندی با این قیمت های بالای میوه نمی توانم برای فرزندان حداقل هفته ای یک بار میوه خریداری کنم.

وی عنوان کرد: نمی دانم چه فرقی بین گچساران و شهرستان همجوار است که قیمت همین میوه گران گچسارانی در شهرستان دیگر نصف است.

مردی که در گرمای زیاد به زور پلاستیک میوه درهم خود را جابه جا می کرد افزود: من امروز به زور توانستم میوه هایی را که کیفیت پایینی دارند برای فرزندانم خریداری کنم هر چند قیمت پرداختی برای اینگونه میوه ها با توجه به کیفیت پایین آنها بسیار بالا بود.

وی اظهار کرد: اغلب میوه فروشان گچساران حاضرند تا اجناس آنها گندیده و پلاسیده شده و به درون سطل زباله و جوی آب بریزند ولی با قیمت پایین آنها را به مردم ارائه نکنند کاش مسئولین به این وضعیت رسیدگی می کردند.

یکی از میوه فروشان بازار میوه و تره بار گفت: مردم فقط نرخ ها را می بینند و از گرانی آن گله می کنند ولی به عوامل دخیل در آن توجهی ندارند.

این بازاری گچسارانی عنوان کرد: عده ای مدعی هستند نرخ میوه و تره بار در شهرهای همجوار بسیار پایین است ولی آیا میوه و تره بار ارزان آن شهرها از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: ما طبق فاکتور خرید شاید ۲ تا ۳ هزار تومان بر روی نرخ اقلام میوه و تره بار خود اضافه می کنیم، ما اجناس خود را از انبار یا شهر دیگر گران می خریم و تنها سود ما روی هر کیلو ۳ هزار تومان است.

یکی دیگر از میوه فروشان افزود: برخی از مغازه های میوه فروشی میوه های لوکس با کیفیت بالا می آورند پس مسلم است که قیمت میوه های آنها نیز بالاتر از مغازه های دیگر است چون کیفیت میوه هایشان نیز بالاست.

میوه در سطح شهرستان گران و قیمت بالایی نسبت به شهرهای همجوار دارد

فرماندار شهرستان گچساران در این خصوص عنوان کرد: متاسفانه میوه در سطح شهرستان گران و از قیمت بالایی برخوردار است.

علیرضا اتابک با اشاره به لزوم نظارت بیشتر اداره صمت و امور صنفی بر بازار، ادامه داد: در مقطعی کنترل خوبی روی بازار میوه و تره بار صورت گرفت ولی باید با نظارت بیشتر و محکم تر و نرخ گذاری میوه ها با توجه به قیمت شهرهای همجوار انجام شود.

وی گفت: قیمت خرید از میادین میوه و تره بار یا شهرهای دیگر و قیمت انتقال میوه بر این گرانی ها تاثیر گذار می باشد.

جریمه ۱۶۸ میلیون ریالی میوه فروش متخلف در گچساران

رئیس مجمع امور صنفی گچساران با اشاره به اینکه تنها با نظارت و بازرسی قیمت ها متعارف نخواهد شد، به خبرنگار فارس اظهار داشت: نمی توان عنوان کرد که گرانی و گرانفروشی در شهرستان وجود ندارد، بلکه هر دو مقوله در بازار میوه و تره بار به چشم می خورد.

راهی بیان کرد: با متخلفین به صورت قانونی به جد برخورد می شود در سال گذشته یک میوه فورش متخلف در گچساران افزون بر ۱۶۸ میلیون ریال از سوی صنف و اداراه صنعت، معدن و تجارت جریمه شد.

وی با عنوان اینکه ملاک نرخ گذاری میوه و تره بار خود شهرستان می باشد، گفت: هفته ای یک بار نرخ نامه مصوب با نظارت اداره صمت، اتاق اصناف، انجمن حمایت از مصرف کنندگان شهرستان و نماینده اعضای اتحادیه میوه و تره بار چاپ و در اختیار میوه فروشان قرار می گیرد.

رئیس مجمع امور صنفی گچساران خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی اعم از کیفیت جنس میوه، قیمت خرید و هزینه انتقال میوه در نرخ آن بسیار تاثیر گذار است.

راهی بیان کرد: در کنار مغازه داران گرانفروش، میوه فروشان بسیاری در شهرستان وجود دارند که اجناس خود را با قیمت متناسب با بضاعت مالی شهرستان به مردم ارائه می کنند که جا دارد از آنها تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: در گچساران حدود ۱۲ واحد میوه فروشی لوکس وجود دارد که با توجه به کیفیت بالای میوه ها به تبع قیمت اجناسشان نیز بالاتر از دیگر مغازه ها می باشد.

رئیس مجمع امور صنفی گچساران اظهار کرد: هر چه نظارت بیشتر باشد رونق در بازار گچساران بیشتر خواهد شد و از فرار پول به شهرستانهای همجوار نیز جلوگیری می شود.

راهی ادامه داد: عامل قهریه همیشه جوابگو نخواهد بود بلکه باید در خصوص ارائه اجناس با نرخ های متناسب در حد توان و بضاعت مردم فرهنگ سازی ایجاد شود.

وی با اشاره به وجود ماشین های سیار میوه فروش در شهرستان، عنوان کرد: با توجه به عواملی مانند بیکاری حاکم و بحث اشتغال در شهرستان، نبود پارکینگ مناسب در محل شهر، رعایت بهداشت فردی و مکانی و ایجاد رقابت سالم بین فروشندگان انتظار می رود تا شورای شهر و شهرداری چون اتحادیه میوه و تره بار بخشی از زیر مجموعه شهرداری های سراسر کشور می باشد مکان مناسبی را جهت ایجاد بازارچه هم برای ماشین های دوره گرد میوه فروش و هم دستفروشان در اختیار اتاق اصناف قرار دهد.

رئیس مجمع امور صنفی گچساران اضافه کرد: واحدهای صنفی که انصاف را سر لوحه کار خود قرار داده اند در این شهرستان وجود دارد که پیشنهاد می شود از آنها به عنوان واحد نمونه شهرستان در راستای تشویق دیگر واحد های صنفی تجلیل و به مردم معرفی شوند.

================

گزارش ندا نعمتی 

================

انتهای پیام/    


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری