کد خبر : 4832
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۵۹

مواضع صریح و اصولی نماینده ولی‌فقیه در نزاع اخیر یاسوج/بازگشت به دوره تلخ با سکوت نخبگان؟!

رویکرد نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد همراه با اخلاق حسنه و متانت ذاتی آیت الله حسینی، فرهنگ سازی همراه با جدیت برای پیشگیری و مقابله با جرایمی مثل نزاع بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد استانی کوچک در جنوب غربی کشور با بافت عشایری عشیره‌ای است که تقریبا مردمان آن از دیشموک گرفته تا بهمئی و از گچساران تا یاسوج و سی‌سخت به دلیل همین بافت با یکدیگر در قالب ایلات و طوایف قرابت و وابستگی سببی و نسبی دارند.

مردمان ۱۰۰ درصد شیعه که همواره در کنار هم بوده و تلخ و شیرین روزگار را باهم چشیده‌اند و در همه خوبی‌ها و بدی‌ها، شادی و عزا شریک هم بوده و هیچ قدرتی نتوانسته زنجیره این قرابت و همبستگی را پاره کند هر چند ممکن است در برخی مقاطع توطئه‌هایی مثل دامن زدن به مسائل کور منطقه‌ای اعم از سردسیری و گرمسیری اختلالی در روند همبستگی‌ها ایجاد کند اما کلیت کار تاکنون محفوظ بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد آکنده از رسوم و آیین‌های زیبا و انسان دوستانه است که می‌توان بخشی از آن را در برنامه‌هایی مثل مراسمات عزا و شادی و رسومی همچون «کاسه بهره» دستگیری از ناتوانان قوم و احترام به ریش سفیدان و بزرگان ایل به خوبی مشاهده کرد که از زیبایی‌های این نوع زندگی عشایری و عشیره‌ای به شمار می‌رود.

اما گاه به دلایلی از جمله برخی تعصبات شاهد حرکت‌های خارج از عرف مثل درگیری‌های فردی و جمعی بوده‌ایم درگیری‌ها و نزاع‌هایی که هزینه‌های زیادی برای استان ایجاد کرده و بعضا موجبات سرافکندگی را فراهم کرده است و در یک دوره استان کهگیلویه و بویراحمد مقام اول نزاع های دسته جمعی را در کشور به خود اختصاص داده بود.

خوشبختانه در یک دهه اخیر اقدامات پیشگیرانه از سوی دستگاه قضایی و پلیس و همراهی معتمدان و ریش سفیدان برگزاری گفت و گوهای چند جانبه میان پلیس و قضات و بزرگان این لکه ننگ از پیشانی استان پاک شد و اکنون کهگیلویه و بویراحمد از حیث آمارهای نزاع یکی از استانهای با کمترین نزاع به شمار می‌رود.

اما در این بین گاهی شاهد برخی نزاع های فردی و جمعی در استان هستیم که در صورت عدم برخورد مناسب شاید منجر به بازگشت همان دوره ناخوشایند و آمارهای ناپسند باشیم.

در این میان نباید پلیس و دستگاه قضایی را تنها گذاشت و فقط از این دو دستگاه انتظار پیشگیری و برخورد داشته باشیم چه این که از معلم کلاس درس ابتدایی تا استاد دانشگاه و بازاری و امام جمعه و استاندار و نماینده ولی فقیه در فرهنگ سازی برای پیشگیری از جرائم خشن مثل نزاع دسته جمعی وظیفه و رسالت مهمی بر عهده دارند.

خوشبختانه رویکرد نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد همراه با اخلاق حسنه و متانت ذاتی آیت الله حسینی، فرهنگ سازی همراه با جدیت برای پیشگیری و مقابله با چنین جرایمی بوده است.

امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان بارها در خطبه‌های نماز جمعه از تریبون‌های مختلف اقدامات پرخطر و تیراندازی در مجالس شادی و عزا و برخوردهای غیر دوستانه و علی الخصوص نزاع های دسته جمعی را تقبیح کرده است.

امام جمعه یاسوج در یکی از آخرین موارد در برخورد با نزاع اخیر چنین اقداماتی را به شدت محکوم کرد.

«حسینی گفت: اینجا مرکز استان است باید الگوی رفتاری و فرهنگی و اخلاقی و مدیریتی برای سایر مناطق کهگیلویه و بویر احمد باشد.

امام جمعه یاسوج ادامه داد: حرکت های زشت و زننده در این شهر اتفاق می‌افتد با چوب و چماق و شمشیر و قمه در روز روشن در ملا عام بر سر یک نفر می‌ریزند این کارها خیلی عجیب است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: این جسارت و گستاخی و اهانت به همه مردم است ایجاد وحشت و در دل مردم که جلوی جمعیت یک نفر را با چوب و چماق به بدترین وضعیت کتک کاری می کنند، اینجا چه خبر است؟ کجا هستیم؟ امام جمعه یاسوج ادامه داد بچه ها و جوانان خودمان را هدایت کنیم آبروی استان و مرکز استان را چگونه می‌برند.

حسینی افزود: از یک چنین اتفاقاتی صدها نفر فیلم می‌گیرند که همه جا پخش می‌شود و چهره بدی از کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج در همه ایران با چنین اقداماتی نشان داده می‌شود.

وی با قدردانی از اقدام نیروی انتظامی در دستگیری دو نفر از افراد شرور و متهمان این حادثه و متواری بودن برخی دیگر از آن‌ها گفت: مسئولان قضا باید در اسرع وقت برخورد قاطع و باز دارنده با آنها داشته باشند گر چه ما می دانیم که دستگاه قضایی استان در این زمینه جدی و مصمم است.

این خطیب جمعه یادآور شد: نمی‌شود شهر را رها کرد و اوباش و شرور از طریق قمه و چاقو و اسلحه با عربده‌کشی جامعه را تهدید کنند و وحشت در دل مردم بیندازند.

حسینی هشدار داد که اگر اختلاف ملکی با همدیگر دارید به مراکز قضایی مراجعه کنید کسی حق ندارد امنیت عمومی را به خطر بیندازد کسی جرمی و جنایتی کرده به مراکز قانونی شکایت کنید.»

آیت الله حسینی در خصوص نزاع اخیر شهر یاسوج هشدارهای لازم را داد و به طرف‌های نزاع اعلام کرد که دعوا و جنجال و نزاع توسط هر فرد مقام و گروه و طایفه مذموم است چراکه با داشتن قانونی دیگر جایی برای اردوکشی و گردن‌کشی و حرکت‌های خلاف قانون همچون به کار بردن اسلحه به جا نمی‌ماند.

وی پس از شنیدن حرف‌های آنها، همه را به خویشتنداری دعوت کرد جالب است که حتی به یکی از طرف های درگیری که مورد ضرب و شتم شدید همراه با فیلم وحشتناک قرار گرفته بود هشدار داد که تنها حق پیگیری از طریق قانون را داشته و نباید با نزاع مقابله به مثل کنید.

به گزارش فارس اما این هشدارهای نماینده ولی فقیه به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و در فضای مجازی نعل وارونه زدند تا بسا افکار عمومی را که از عملکرد بدشان جریحه‌دار شده بود با خود همراه کنند.

با این حال انتظار همگان از نخبگان فرهیختگان هنرمندان ورزشکاران پیشکسوتان ائمه جمعه استاندار و …. در استان این است که ابتدا با فرهنگ سازی به مقابله با این مشکلات رفته و در جایی اگر نیاز به هشدار داشته باشد وظیفه خود را انجام دهند همچنان که نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج در این خصوص پیشگام بوده است.

انتهای پیام/


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری