کد خبر : 4839
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۵۶

توضیحات مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص ورودی شهر دهدشت/ انتقاد از مسئولان شهرستان

مدیرکل راه و شهرسازی گفت : در چند روز گذشته در خصوص پروژه‌های اطراف شهردهدشت و مخصوصاً در خصوص ورودی‌های دهدشت صحبت‌هایی شده که کاش دوستان اطلاعات دقیقی را کسب می کردند و بعد مطالب را منتشر می کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، پژمان نیک اقبالی گفت: دهدشت چهار ورودی  دارد که سه ورودی  در دستور کار حوزه راه  و شهرسازی قرار دارد، که  باید در آن  کارهای اجرایی  صورت پذیرد ، هر چند به لحاظ تفکیک راه روستایی وراه فرعی ، همه ورودی های اطراف دهدشت راه فرعی حساب می‌شوند وباید تحویل راهداری می‌شد، اما به دلیل  مشکلات خاصی که داشت  تحویل راهداری نشد و در اختیار راه و شهرسازی برای اصلاح و تعریض قرار گرفت .

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بعضی از پروژه‌ها هیچ منبع تامین اعتبار برای اینکه پروژه ادامه پیدا کند نداشتند، به عنوان مثال ورودی دهدشت به سمت طولیان در سال‌های گذشته با پروژه قلعه رئیسی دیشموک در یک طرح  قرار داشته ،و اعتباری که برای این پروژه هزینه می‌شد  با آن پروژه  یکی بوده  و با تفکیک راه روستایی  این پروژه از پروژه قلعه رئیسی  جدا و هیچ محلی  برای تامین اعتبار وجود نداشت.

 نیک‌اقبالی افزود: ای کاش یکی از مسئولین شهرستان  حتی این سوال را می پرسید که در حال حاضر این پروژه از چه محلی تامین اعتبار می‌شود؟ با رایزنی‌هایی که شد و انصافا کمکی که دوستان که در دستگاه‌های نظارتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان  داشتند ، و علی رغم همه محدودیت هایی که وجود داشت این پروژه را به  پروژه باغچه سادات- سرفاریاب  متصل کردیم.

وی ادامه داد: خود پروژه باغچه سادات، یک پروژه خاص از نظر اعتباری است و  چند پیمانکار در آن در حال انجام  کار هستند که مطالباتی از گذشته هم دارند و اعتبار پروژه هم محدود هست ،  اگر می‌خواستیم براساس اعتبارات  و بر اساس مطالبات پیمانکاران و تقسیم اعتبار بین انها  به این  قطعه اعتباری بدهیم  ، اعتبار  بسیار ناچیز باید به قسمت طولیات پرداخت می‌شد. اما با توجه به شرایط خاص و اهمیت این پروژه ، بیشترین اعتبار را برای این قطعه و  در حد توان منظور کردیم .

این مسئول بیان کرد: یکی از مشکلات این پروژه  این بود که حدود ۱۰ سال  بلا تکلیف بود که پیمانکار در آنجا کار را رها و خاتمه قرار داد هم  نشده بود  و دارای مطالباتی هم  بوده است .

وی تاکید کرد:  نزدیک دو سال است در اینجا مسئولیت دارم  ، که فقط  یک سالش طول کشید تا  توانستم مراحل قانونی و اداری  خاتمه پیمان پروژه را بگیرم  و برگزاری مناقصه را با یک روش و فرایند خاصی  انجام دادیم که  ،یک  نامه  از فرماندار وقت گرفتم، با این توجیه که  یک نامه به من بدهید و تایید و تضمین کنید در  سال‌های آینده  این پروژه را تامین اعتبار کنید و بر اساس نامه شما  بتوانم مناقصه  را برگزار و کسی راه و شهرسازی را زیر سوال نبرد و این کار را انجام دادیم  . و در ان مقطع واقعا با آن   نامه توانستم مناقصه برگزار کنیم .

مدیرکل راه  شهرسازی عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر با همه محدودیت‌ها، دو قسمت از سه قسمت تکمیل شده  است ، یکی از ورودی خود دهدشت تا بعد از پمپ بنزین در یک  مقطع آسفالت شد ،چند روز پیش هم در  قسمت‌های   باقی مانده  لکه گیری انجام و تکمیل  شد. بعد از آن  یک پل بزرگ بود که  ساخته شد و آسفالت هم انجام شد است . فقط مانده قسمت انتهایی  و سوم  که یک پل دومتری دارد و اگر اعتبار این پروژه را تامین شود  و قیر برای این پروژه تامین کنیم آن هم ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد، که همین الان هم پیمانکار در حال کار است.

نیک اقبالی در ادامه افزود: بنا شد  این محور با همین وضعیت موجود  خط کشی و زیر بار ترافیک برود ، تا مردم  بتوانند از این قسمت‌های تکمیل شده  استفاده کنند، اما  ای کاش یک نفر سوال می‌کرد برای تامین اعتبار و کمک به تامین اعتبار این پروژه  مسئولان  شهرستان چه کاری انجام دادند؟ کدامیک از مسئولین شهرستان قدم مثبتی در جهت تامین اعتبار این پروژه برداشتند ؟ البته ما به جد  پیگیر این پروژه هستیم و بزودی هم قسمت سوم را  تکمیل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه سال جاری یک ریال تخصیص داده نشده  و چند روزی است که دارند تخصیص‌ها را به ما ابلاغ می‌کنند، گفت: ما حتی  نتوانستیم اعتبار سوخت وسایل‌ نقلیه اداره را پرداخت کنیم ،بعد می گویند مگر 5 کیلومتر راه چقدر است که کار تمام  نمی شود؟الان هر کیلومتر راه سازی حدود 10 میلیارد  تومان در استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه در پی دارد مخصوصا اگر  پروژه  به مرحله  زیر‌سازی و آسفالت که همه هزینه‌های  آن نقدی است رسیده باشد و باید پول نقد داشته باشیم تا پیمانکار بتواند قیر و  آسفالت بخرد و انجام شود.

این مسئول با اشاره به ورودی دوم محور سوق افزود: با همه تلاش‌هایی که شده، محور با  عرض ۲۲ و نیم متر بازگشایی شده ، هرچند هم از نظر فنی اشکالاتی به لحاظ پروفیل طولی و عرضی ممکن وجود داشته  باشد  ، اما محور ارتباطی نسبت به قبل قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: در سال گذشته فقط یک میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات  شهرستان برای این پروژه منظور شد که فقط  ۵۰ درصد تخصیص تن محقق  شد اما ۳ میلیارد تومان مناقصه برگزار کردم و پیمانکار را موظف کردیم  که بیش از ۳ میلیارد تومان روکش آسفالت انجام دهد  که هنوز  مطالباتش پرداخت نشده است  .

نیک‌اقبالی تاکید کرد: امسال هم با تلاشی که شده مبلغ دیگری از محل اعتبارات شهرستان، که هنوز میزان  تخصیص آن مشخص نیست منظور شده که در شرف  برگزاری مناقصه برای رفع  قسمت حادثه‌خیز آن محور هستیم.  اگر بخواهیم جاده را  روکش کامل کنیم حدود  ۲۰ میلیارد تومان فقط اعتبار نیاز دارد ،روکش هم نیاز به اعتبار نقد دارد ، و نصب نیوجرسی هم ۱۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد.

نیک‌اقبالی ادامه داد: خب شما قضاوت بفرمایید  ما این کار را با چه پولی  انجام دهیم ؟

قسمت سوم محور چرام- دهدشت

وی با اشاره به محور چرام به دهدشت گفت:  قسمتی  از محور مذکور به سمت سمغان تا  پلی که  سه راهی جاده زندان جدا میشود   در اختیار شهرداری  و در محدوده شهر است ، و شهرداری در حال انجام کار است  و ارتباطی به راه وشهرسازی ندارد!!!!!

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه این محدود در حوزه کاری ما نیست  افزود: در چند ماه گذشته داستان محترم کهگیلویه برای حل مشکل این قسمت با همکار ما و رییس  اداره راه و شهرسازی دهدشت صورت جلسه داشته اند  که  رفع معارض و پرداخت به معارض را  اداره راه  وشهرسازی به عهده بگیرید و شهرداری هم زیرسازی و آسفالت انجام دهد.که برآورد هزینه توسط کارشناسان رسمی انجام و برای تعهدی که به عهده راه و شهرسازی گذاشته شده مشکلی نداشته و کار توسط شهرداری در حال انجام است.

 نیک‌اقبالی تصریح کرد: در واقع از پل تا فنی حرفه‌ای که بار ترافیک زیادی  دارد در محدوده کاری  ما  است که خوشبختانه در سال‌های گذشته هم چهار خطه شده ،هم روشنایی وسط دارد و تحویل اداره کل راهداری شده و در آن قسمت اگر قرار است روکش آسفالتی صورت بگیرد، باید راهداری انجام دهد.

این مسئول عنوان کرد: همین تصادفی که چند روز پیش اتفاق افتاد  اصلا در حوزه وظیفه راه وشهرسازی نیست و مربوط به راهداری است.

 وی عنوان کرد: برای بقیه مسیر هم ما در حال حاضر دو پیمانکار داریم  یکی  در قسمت محدود چرام ،که قسمتی را که سال‌ها  متوقف بود در چند ماه گذشته تکمیل و افتتاح کردیم ، قسمت ورودی چرام هم الان قیر پاشی صورت گرفته ،ولی  وقتی  اعتبار نیست ما چطور به پیمانکار فشار بیاوریم برای انجام کار؟پیمانکار هم درخواست دارد قسمتی از مطالباتش پرداخت شود تا ادامه کار را انجام دهد.

نیک اقبالی اظهار داشت : قسمت باقیمانده در محدوده چرام در حال انجام کار است ،اما در محدوده شهرستان کهگیلویه که پیمانکار دیگری در حال انجام کار است ،علی رغم اینکه قبل از من هم اخطار های زیادی به پروژه داده شده بود ، با توجه به  شرایط اگر بخواهیم آن را خلع ید کنیم  دوباره به مناقصه بگذاریم  باید چندین برابر این قرارداد بسته شود ، در صورتی که که ما با هم این پیمانکار با هر شرایطی  که بود قسمت عمده ی را آسفالت کردیم و پل بزرگی  نرسیده به فنی حرفه ای را هم انجام  دادیم الان هم پروژه اعتبار انچنانی ندارد ولی باز پیمانکار قول داده  که لکه گیری های اسفالت را انجام و کار را به اتمام برساند .

 نیک‌اقبالی گفت: من سوالم از دوستان و رسانه‌هایی که اطلاع کافی ندارند  در این است که ابتدا سوال کنید ببینید میزان اعتباری که برای پروژه‌ها در نظر می‌گیرند با میزان کارکردی که ما در اینجا داریم چقدر است و چه کسانی برای تامین یک ریال از اعتبارات وقت صرف کردند؟؟ و  بفرمایند  که  یک ریال ابلاغ اعتبار را از فلان جا گرفتم برای یکی از این محورها و ما هم ضمن تشکر با یک ریال شما ۱۰ ریال  کار می‌کنیم .

وی  افزود: در این مورد به جز تلاش خود اداره کل راه و شهرسازی هیچ کسی با ما همکاری نکرده، فقط  عده‌ای مغرضانه زحمات دوستان در اداره راه  را زیر سوال می‌برند، نمی‌خواهم بگویم که پروژه‌ها اشکالی نداره یا  طولانی نشده، اما شما  شرایط مملکت را ببینید در بدترین زمان ممکن طی  سال گذشته که هم تحریم بوده ،هم کرونا هم اعتبارات بسیار محدود بوده ما با چنگ و دندان این  پروژه ها  را جلو بردیم ، چرا در گذشته در شرایطی که وضعیت بسیار خوب بود چرا کار انجام  نشد؟ با وجودی در این دو سال در بدترین شرایط مملکت کار انجام می دهیم . مگر همین مسیر طولیان ۱۱سال تعطیل نبود چرا هیچکس صحبتی نکرد؟ یک سال گذشته با شرایط سخت مقداری از این مسیر آسفالت شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت  باید منصف بود ، دوستانی که فنی هستند می دانند که اگر مطالبات پرداخت نشده پیمانکار بیش از ۱۰ درصد مبلغ قراردادش باشد ما نمی‌توانیم خلع ید کنیم  و اگر خاتمه پیمان شود ،باید دوباره به مناقصه برود و هر پروژه مناقصه تجدید شد چندین برابر وضعیت الان ،بخاطر بالا رفتن هزینه‌ها باید دوباره قرارداد جدید منعقد شود ،که قطعاً به ضرر دولت است.  ما هم  مجبور هستیم مدیریت کنیم و با همین پیمانکاران کار را جلو ببریم و کار را تمام کنیم و تلاش هم خواهیم کرد،با کمک و همکاری  همه متولیان پروژه به ثمر برسانیم .

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری