کد خبر : 5627
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۷:۱۷

برنامه‌های مرکز بهداشت بویراحمد جهت مقابله با هپاتیت/درمان کامل۱۷ بیمار هپاتیت C در شهرستان

رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده گفت: از یک سال گذشته که داروهای این بیماری روانه بازار شده، خوشبختانه ۱۷ بیمار هپاتیت C درمان کامل شده‌اند که نقطه امیدوار کننده‌ای برای ریشه‌کنی این بیماری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ کمیته هفته اطلاع‌رسانی هپاتیت در مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد برگزار شد.

به مناسبت هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت از یکم تا هفتم آبان‌ماه کمیته بیماری هپاتیت به ریاست محمد یزدان پناه در مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد با شرکت مسئولان تمام واحدها  با محوریت همه هپاتیت را بشناسیم برگزار شد.

یزدان پناه در خصوص شناخت بیماری هپاتیت و انواع آن گفت: هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است تاکنون پنج نوع ویروس هپاتیت در برنامه مراقبتی بیماری‌های واگیردار شناخته شده که عبارتند از E، D ، C ،B ، A که نوع  A و B شبیه هم و از راه آب و مواد غذایی آلوده، عدم رعایت بهداشت فردی به انسان سرایت می‌کند.

وی گفت: اما نوع C ، B ، و D از طریق خون و فرآورده های خونی، مادر به جنین، رابطه جنسی و اعتیاد تزریقی سرایت می کنند که بیشتر همین هپاتیت های B و C  در برنامه غربالگری قرار دارند.

 رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده افزود: متعهد هستیم و امید داریم که با بهره گیری از تمام توان علمی و اجرای نظام بهداشتی و درمانی کشور و تدوین برنامه جامع به واسطه بهره گیری از داروهای موثر و کارآمد تا پایان سال ۱۴۱۰ حذف بیماری هپاتیت را اعلام کنیم.

یزدان‌پناه افزود: با توجه به برنامه جامع واکسیناسیون هپاتیت b در نوزادان و گروه‌های پرخطر شیوع این بیماری در کشور رو به کاهش است و کنترل آن جزو اهداف عالی نظام سلامت است بی‌شک دستیابی به این اهداف مهم نیازمند ارتقاء سطح دانش جامعه و آگاهی از ماهیت ، پیشگیری و درمان این بیماری است.

 وی اضافه کرد: آموزش و بیماریابی در گروه های پرخطر به ویژه بیماران هموفیلی، تالاسمی ، دیالیزی، معتادان تزریقی با خانواده‌ها و افراد با سابقه زندان با خانواده‌هاست که به راحتی می توان از طریق کیت های آزمایشگاهی به صورت سیار افراد بیمار را شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار داد.

وی افزود: این هفته که هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت بوده فرصتی است که بتوان ماهیت پیشگیری و راههای درمان این بیماری را به اطلاع عموم مردم رساند.

این مسئول ادامه داد: تمامی پرسنل و کادر درمانی اعم از کارکنان بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، معتادان تزریقی و خانواده آنها، افراد بیمار هپاتیتی و خانواده آن‌ها، نوزادان از بدو تولد و بیماران با نقص سیستم ایمنی کسانی هستند که در معرض خطر بوده و باید سه نوبت واکسن هپاتیت را دریافت کنند.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان تعداد کل بیماران هپاتیتی شناخته شده ۴۰۶ نفر می باشند که ۲۶۵ نفر به هپاتیت b و ۱۴۱ نفر به هپاتیت C مبتلا می باشند و از یک سال گذشته که داروهای این بیماری روانه بازار شده، خوشبختانه ۱۷ بیمار هپاتیت C درمان کامل شده‌اند که نقطه امیدوار کننده ای برای ریشه‌کنی این بیماری است.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.