کد خبر : 6037
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

مجله بخوانیم؛ ادای دِین به ایرانِ دَرّودی و کامبیز درم‌بخش در «تجربه»

  عصر ایران؛ سروش بامداد– همین که در وانفسای کاغذ ۳۰ هزار تومانی شمارۀ سوم دورۀ جدید ماه نامۀ «تجربه» به موقع و در آغاز آذرماه منتشر شده کاری است کارستان چه رسد به این که برای اهل فرهنگ و هنر و ادبیات، سفره‌ای رنگین گسترده تا هر که به فراخور بهره ببرد.    این

  عصر ایران؛ سروش بامداد– همین که در وانفسای کاغذ ۳۰ هزار تومانی شمارۀ سوم دورۀ جدید ماه نامۀ «تجربه» به موقع و در آغاز آذرماه منتشر شده کاری است کارستان چه رسد به این که برای اهل فرهنگ و هنر و ادبیات، سفره‌ای رنگین گسترده تا هر که به فراخور بهره ببرد. مجله بخوانیم؛ ادای دِین به ایرانِ دَرّودی و کامبیز درم‌بخش در «تجربه»

   این شماره البته بیشتر ادای دِین است به دو هنرمند تازه درگذشته در ایران: ایرانِ دَرّودی و کامبیز دِرم‌بخش.  به همین خاطر تصویر خانم درودی روی جلد است و هنرمندانی چون علی‌اکبر صادقی، حسین محجوبی و دیگران دربارۀ او گفته اند و گزارشی با عنوان «موزه؛ آرزوی به محاق رفتۀ ایران»، نگاهی دارد به سرنوشت تلخ آرزوی هنرمند برای تبدیل خانه اش به موزه. آرزویی که تحقق نیافت. حق مطلب دربارۀ کارتونیست فقید- درم بخش- نیز ادا شده است.

  گفت و گوی ماهِ نشریه اختصاص دارد به نشستی با جعفر مدرس صادقی و به بهانل کتاب «سه استاد» که در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده است و هم برای علاقه‌مندان خود مدرس صادقی جالب است و هم دوست‌داران و منتقدان ابراهیم گلستان که یکی از «سه استاد» مورد نظر مدرس صادقی است و دو دیگر، شمیم بهار است و قاسم هاشمی‌نژاد.

  پرونده های پرو پیمانی دربارۀ سریال «بازی ماهی مرکب»، فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و گفت‌و‌گویی بلند با حمید متبسم دربارۀ زندگی هنری این موسیقی دان از بخش‌های دیگر مجله است.

  تجربه برای دوست‌داران و اهل تئاتر هم هر شماره رهاورد دارد و گفت‌و‌گوی مفصل با لالۀ تقیان دربارۀ فضای تئاتر در پیش و سال های اولیۀ بعد ازانقلاب، برای تئاتری ها جذاب است.

  از ویژگی های دورۀ جدید، اضافه شدن بخشی با عنوان «مطالعات ایرانی» است که برای دوست‌داران زبان فارسی که به دنبال مباحث تخصصی هستند جذاب است.

  چون بنای ما در این معرفی‌ها نه تبلیغ یک مجله خاص که تشویق به مجله‌خوانی است تا این سنت و عادت در روزگار چیرگی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از سرمان نیفتد،به مرور کلی بسنده می‌کنیم و به نقل قسمت‌های مختلف نمی‌پردازیم ولی برای این که این یادداشت برای مخاطبانی که مجله را نمی‌خوانند نیز نکته‌ای داشته باشد مطلبی خواندنی صفحۀ 133 با عنوان «آخرین دوئل در فرانسه» مناسب است تا بدانیم:

   در فاصلۀ 1588 تا 1608 تنها در فرانسه 10 هزار نفر جان خود را بر سر «دوئل» گذاشتند و چهره های مشهور دنیای سیاست، ادبیات و هنر دست کم یک بار دوئل کرده اند: ویکتورگوهو، امیل زولا، مارسل پروست، الکساندر دوما، کارل مارکس، چارلز دیکنز، آبراهام لینکلن و آلکساندر پوشکین.

  به نوشتۀ «فرشین کاظمی‌نیا» آخرین دوئل رسمی و ثبت شده در فرانسه ۲۰ آوریل ۱۹۶۷ بین دو سیاست مدار است: شهردار مارسی ویک نماینده که چون عذرخواهی نکرد شهردار خواستار دوئل شد و به رغم مخالفت «دوگل» دوئل کردند هر چند پس از جراحت دست کشیدند.

  تجربه در دورۀ جدید به سردبیری «پژمان موسوی» منتشر می شود که به روزنامه‌نگاری به دیدۀ هدف و نه وسیله‌ای برای اهداف دیگر می‌نگرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری