کد خبر : 6571
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

یک روز با عشایر محروم «دشت گازال» گچساران/ زندگی زجرآور در کنار طلای سیاه بدون آب و برق!

مسؤولان گچساران در راستای بررسی مشکلات عشایرگازال منطقه قره دشت با حضور در این منطقه پای درد دل عشایر نشسته و از نزدیک مشکلات را بررسی کردند.

خبرگزاری فارس گچساران؛ ندانعمتی: عشایر قشر مولدی هستند که در چرخه تولیدات داخلی نقش مهم و کلیدی ایفا کرده ولی همواره با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد هم یکی از استان‌های با بافت عشایری در کشور است که اصل و ریشه و همه مردم این استان عشایری بوده و شاید به جرات بتوان گفت که هیچ کهگیلویه و بویراحمدی سراغ نداریم که عشایرزاده نباشد.

عشایری که در همه نقاط استان از دیشموک تا زیلایی، بهمئی، یاسوج، گچساران و چرام در قالب ایلات مختلف پراکنده‌اند.

عشایر گچساران هم در منطقه دشت گازال با مشکلات متعددی اعم از نبود آب، برق و راه روبه‌رو هستند ولی همچنان با استقامت بسیار این مشکلات را تحمل کرده و کمر خم نکردند تا مبادا از سرعت چرخ‌های تولیدات داخلی کاسته شود.

عشایر در مناطق مختلف استان در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله کمبود آب آشامیدنی و آب مورد نیاز دام و همچنین کمبود علوفه مشکلات زیادی را به جان خریده‌‌اند اما هنوز بر زندگی عشایری خود مانده و با وجود همه مشکلات از تولید دست برنداشته‌‌اند.

 

فرماندار گچساران به همراه رئیس امور عشایر، هلال احمر در راستای بررسی مشکلات عشایرگازال منطقه قره دشت با حضور در این منطقه پای درد دل عشایر نشسته و از نزدیک مشکلات را بررسی کردند.
 

محمد اکبرزاده یکی از بزرگان عشایر منطقه دشت گازال در این دیداربا اشاره به اینکه از پیروزی انقلاب تاکنون این اولین فرمانداری که در این منطقه حضور پیدا کرده است، اظهار کرد: مشکلات عشایر طایفه وندا و به نام قره دشت در منطقه گازال متعدد است و همت شما مسؤولان انقلابی را طلب می‌کند.

این معتمد و بزرگ عشایر دشت گازال تصریح کرد: در این منطقه افزون بر۳۲ چاه نفتی وجود دارد و در حال حاضر نیز برخی از چاه‌ها که قبلا حفاری نشده بود مجددا حفاری آنها آغاز شده است.

وی بیان کرد: عشایر این منطقه ۲۲ شهید را با افتخار و از جان و دل تقدیم انقلاب اسلامی کردند که باعث افتخار ماست و تا آخرین قطره خون خود در پای انقلاب ایستاده‌ایم.

اکبرزاده عنوان کرد: با توجه به حضور خانواده‌های عشایر و بخصوص زنان و دختران وجود چاه‌های نفت و تردد افراد مختلف در این منطقه نوعی نا امنی را برای ما رقم زده که امیدواریم مسؤولان با حضور حداقل ۴ یا ۳ تا نگهبان از پاسگاه در اینجا موافقت کنند تا منطقه حفاظت و دارای امنیت شود.

وی با اشاره به وجود چاه‌های آلوده آب در این مکان گفت: اغلب چاه‌های آب این دشت به دلیل حفاری‌های شرکت نفت آلوده شده و باعث تلفات دامی برای عشایر شده است.

این معتمد و بزرگ عشایر دشت گازال خاطرنشان کرد: امور عشایربرای تأمین آب و پر کردن منبع‌های مستقر شده در منطقه اقدامات لازم را انجام می‌دهند اما به دلیل کمبودن تانکرهای آبرسان سیار و فرسوده بودن آنها بیشتر اوقات با مشکل نبود آب روبه‌رو هستیم.

اکبر زاده با اشاره به مشکل اسکان عشایر این منطقه بیان کرد: اسکان برای عشایر به شکل یک‌ چادر پوشیده باشد که بتوانیم با بلوک دیوار درست کرده و در آن علوفه و کاه مورد نیاز را انبار کنیم.

وی افزود: وجود برق برای امنیت بسیار مهم بوده که این عشایر از نعمت آن محروم هستند،۶۰ خانوار عشایر با جمعیتی افزون بر ۲۴۰ نفردر اینجا متمرکز هستند که حدود ۲۰۰ سال در این منطقه پدران ما ساکن بودند ولی هنوز با مشکلات اولیه اعم از نبود آب و برق و راه روبه‌رو هستیم.

این معتمد و بزرگ عشایر دشت گازال با اشاره به وجود ۲۰ جوان بیکار در این منطقه عشایری ادامه داد: اگر قرار است دکل‌های نفت در این ‌منطقه ایجاد شود از نیروهای عشایر این ‌منطقه استفاده کنید، شورای عشایر در این منطقه تشکیل شود تا از این طریق بتوانیم مشکلات را به گوش مسؤولان برسانیم وجود محل دفن زباله نزدیک این‌ منطقه از دیگر مشکلات ما است.

بازگشایی۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های عشایری گچساران

عباس سعادت رئیس امور عشایر گچساران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران در خصوص مشکلات عشایر منطقه دشت گازال اظهار کرد: در دو شهرستان گچساران و باشت ۲ هزار خانوار عشایر با جمعیتی افزون بر ۱۲ هزار نفر وجود دارد که در سال جاری ۱۳۹ پنل خورشیدی بین عشایر این دو شهرستان توزیع شده و ۱۴۰ پنل دیگر نیز در آینده نزدیک توزیع خواهد شد.

وی گفت: از تعداد پنل های خورشیدی توزیع شده حدود ۱۰۰ پنل به عشایر گچساران اهدا شد که با وجود تعداد زیاد عشایر این سهمیه بسیار اندک است.

رئیس امور عشایر گچساران با اشاره به وجود ۸۰۰ منبع ذخیره آب در مناطق عشایری گچساران تصریح کرد: ۳ تانکر کار آبرسانی به عشایر گچساران را انجام می‌دهند که به دلیل فرسوده بودن آنها و صعب العبور بودن جاده‌های عشایری و بارش باران‌های سیل آسا جوابگو نیستند که با همت فرماندار شهرستان و شرکت نفت و گاز امید می‌رود بخشی از این مشکل با در اختیار گذاشتن تانکرهای آب رسان سیار نفت و جهاد کشاورزی مشکل برطرف شود.

سعادت عنوان کرد: در سال جاری با توجه به اختصاص ارزش افزوده به امور عشایر بازگشایی ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های عشایری گچساران انجام شد ولی با وجود بارش باران‌های سیل آسا مسیرهای تردد عشایر نیاز به بازگشایی و بهسازی مجدد دارند که بازگشایی آن‌ها به خاطر نبود اعتبار حدود ۲ تا ۳ سال انجام نمی‌شوند، ماشین آلات و تجهیزات برای این اقدام وجود دارد ولی برای تعمیر آن‌ها نیاز به اعتبار است.

درخواست‌های عشایر منطقه دشت گازال از موارد اولیه رفاه زندگی است

روانبخش دیهیم فرماندار گچساران نیز خاطرنشان کرد: زندگی عشایر خاص و با مشکلات همراه است و همواره این قشر با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که باعث شده جمعیت عشایری از ۲۵درصد به ۲ درصدکاهش پیدا کند.

وی درخواست‌های مطرح شده از سوی عشایر منطقه دشت گازال را جزو موارد اولیه رفاه زندگی دانست و عنوان کرد: از ویژگی‌های انقلاب ما مردمی بودن آن است و انقلاب مربوط به یک گروه یا قشر خاص نیست بلکه متعلق به همه آحاد است و همه مسؤولان در قبال انقلاب مسؤول بوده و باید کوشا باشند و در حد توان برای رفع مشکلات تلاش کنند.
 

فرماندار گچساران ادامه داد: نبود نگهبان یکی از مشکلات اساسی منطقه دشت گازال است، نبود شورا از دیگر مشکلات این عشایر بوده که طبق قانون برای تشکیل شورا تعداد خانوار مهم است این کار در دستور کار قرار خواهد گرفت و اگر این امر میسر نشد باید دو نفر معتمد را به عنوان نماینده در شوراها انتخاب کنند تا در کارهای عام المنفعه بتواند تصمیم گیری کرده و قدم بردارند.

دیهیم اضافه کرد: بحث آلودگی آب باید ازطریق شرکت نفت پیگیری شده و برای آن راهکار پیدا خواهیم کرد، تخلیه زباله شهری که در محل اسکان عشایر قرار دارد از دیگر مشکلات مطرح شده است که برای حل آن از طرف شهرداری پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.
 

وی با اشاره به اینکه موارد عنوان شده را پیگیری و درحد توان آن‌ها را برطرف می‌کنیم، گفت: برای تأمین آب عشایر این منطقه هماهنگی‌های لازم با شرکت بهره برداری نفت و گاز انجام خواهد شد.

فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: درخواست ایجاد بازارچه و گردشگری جزو طرح‌های سد چم شیر بوده و هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است و باید بعد از بهره برداری پیگیری شود.

انتهای پیام/


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری