کد خبر : 11185
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

انگل رفتار گرگ را عوض می‌کند و او را به کشتن می‌دهد

با مطالعه روی بیش از ۲۰۰ گرگ خاکستری در پارک ملی یلوستون، مشخص شد که گرگ‌های آلوده به انگل‌های تغییردهنده رفتار با افزایش پرخاشگری و رفتار‌های پرخطر، به احتمال زیاد یا به رهبران گروه تبدیل می‌شوند یا گله را را به کلی رها می‌کنند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انگل توکسوپلاسما گوندی، میزبان خود را به رفتار‌های پرخطر سوق می‌دهد.

انگل‌ها در بدن میزبان تغدیه می‌کنند و گاهی فراتر از آن رفتار میزبان بی‌خبر از همه‌جا را به دلخواه خود تغییر می‌دهند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از لایوساینس، با مطالعه روی بیش از ۲۰۰ گرگ خاکستری در پارک ملی یلوستون، مشخص شد که گرگ‌های آلوده به انگل‌های تغییردهنده رفتار با افزایش پرخاشگری و رفتار‌های پرخطر، به احتمال زیاد یا به رهبران گروه تبدیل می‌شوند یا گله را را به کلی رها می‌کنند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انگل توکسوپلاسما گوندی، میزبان خود را به رفتار‌های پرخطر سوق می‌دهد.

پژوهشگران پس از بررسی گرگ‌ها در مقاله‌ای نوشتند: «در گرگ‌هایی که علائم عفونت با این انگل را داشتند، افزایش چشمگیری در رفتار‌های مخاطره‌آمیز داشتند.»

هر چند که چرخه زندگی این انگل در بدن گربه‌سانان تکمیل می‌شود، اما انگل می‌تواند در بدن هر میزبان خونگرم دیگری به زندگی خود ادامه دهد.

انسان هم می‌تواند به این انگل آلوده شود که البته با داشتن سیستم ایمنی سالم جای نگرانی چندانی ندارد. اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که عفونت مزمن می‌تواند با افزایش سطح تستوسترون و تغییرات رفتاری در انسان نیز همراه باشد.

جوندگانی که به این انگل آلوده می‌شوند با افزایش سطح تستوسترون کمتر از گربه‌ها می‌ترسند و در نتیجه امکان شکار شدن آن‌ها و تکمیل چرخه زندگی انگل بیشتر می‌شود. شامپازه‌های آلوده نیز کمتر از پلنگ و شکارچیان طبیعی می‌ترسند و کفتار‌های آلوده بیشتر با شیر‌ها درگیر می‌شوند.

در گرگ‌های مورد مطالعه نیز آن‌ها که آلوده شده بودند بیش از دیگران رفتار‌های مخاطره‌آمیز مثل رها کردن گروه و نبرد با گرگ‌های سردسته را نشان می‌دادند.

البته که آلوده شدن به این انگل فقط برای گرگ‌ها شجاعت به ارمغان نمی‌آورد و عفونت حاد این انگل در ماده‌ها باعث سقط جنین می‌شود. گرگ‌هایی که از درگیری نمی‌ترسند آسیب‌های در بسیاری موارد آسیب‌های کشنده‌ای می‌بینند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری