کد خبر : 4036
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

روایت ۶ روز جدال «رقیه» با آتش کوه نارک/از پناه دادن به مار سیاه تا گریستن بر تنه سوخته بلوط پیر نارک

بادام ها جیغ می زدند طبیعت بادام وقت آتش گرفتن مثل یک زن هنگام سوختن است بادام در خود آب ذخیره دارد و حین سوختن صداهای جیغ واره دارد دوستانم هنگام خاموش کردن آتش ،کبک، مار و تخم پرنده دیده بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران؛ رقیه رحمانی متولد سال ۵۶ دبیر ریاضی سا‌کن گچساران و رئیس انجمن سبزگامان گچساران به مدیرعاملی آقای نارکی است.

در شش شبانه‌روز جدال این بانو با آتش، تصویر او در فضای مجازی کشور به شدت بین طبیعت دوستان، هنرمندان و ایرانیان‌ دست به دست شد.

رقیه رحمانی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: انجمن سبزگامان گچساران تنها انجمن فعال این شهرستان و بنام در استان و کشور است.

از سال ۹۶ تا به حال بطور جدی با این انجمن همکاری دارم فعالیتهایمان با اعضای انجمن بسیار تعریف شده و برنامه ریزی دارد به طور مثال کاشت نهال در ذخیره‌گاهی به وسعت چهارده هکتار در امام زاده جعفر شهرستان گچساران داریم یکی از اقداماتمان از طریق همین ذخیره گاه،کشت ده هزار نهال کنار بود.

انجمن سبزگامان گچساران ده برنامه رسمی برای کاشت جداگانه ده هزار دانه بلوط در ارتفاعات خامی داشت که متاسفانه بدلیل بارش کم در منطقه تعدادی از آن کشت به بار ننشست.

رقیه رحمانی گفت: پویش ما تا پیش از شهادت البرز زارعی مقدم فعال بود تا اینکه بعد از پر کشیدن البرز عزیز، جوانان زیادی به ما پیوستند.

زارعی از نیروی‌های داوطلب بسیار فعال در مهار آتش‌سوزی‌ها در کوه‌های زاگرس بود. ما همنورد بودیم و در ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ هنگام خاموش کردن آتش دچار سوختگی شدید شد.

این دوست فراموش نشدنی ما به دلیل آسیب‌های وارد شده در هنگام اطفای آتش‌سوزی جنگل‌های دیل گچساران، عصر روز جمعه ۳۰ خرداد بعد از ۱۸ روز بستری در بیمارستان جان باخت.

رحمانی ادامه داد: طرح پاکسازی در گناوه لری، تنگ دیل، خیابانهای شهر، طبیعت روستاهای اطراف شهرستان گچساران از جمله فعالیتهای ما در کنار اعضای جدید در کارنامه سبزگامان است.

ما یک مدرسه طبیعت در محوطه شورای شهر گچساران داشتیم که کارش آموزش کشت نهال و درختکاری به کودکان بود که این مدرسه دیگر دایر نیست.

همچنین طرح آگاهی جوانان محلی، روستاییان در بیست روستا با همکاری مدیرعامل انجمن آقای نارکی و رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران آقای نظری انجام شد تا مردم بدانند در مواقع بحران چگونه وارد عمل شوند.

آتش سوزی های سال ۹۶ با آتش سوزی های شش روزه، تفاوت های زیادی دارد در اول شهریور سال ۹۶ صاعقه در منطقه نارک باعث آتش سوزی هفت روزه نارک شد از سال ۹۴ به بعد آتش سوزی ها بیشتر شده است.

دوم خرداد سال گذشته تا روز سانحه برای شهید البرز عزیز، تمام نقطه گذاری هایی که مهار می کردیم از جای دیگری شعله ها جان می‌گرفت.

هر ساله تاریخ آتش سوزی ها یک ماه جلوتر می آید به جای کنترل شدن آتش این فاجعه روی به فصل سرد می آورد. رعد و برق، عدم رعایت اصول کوهنوردی توسط افراد، شکارچیان، بطری های شیشه ای و پلاستیکی این ها دلایل عمده آتش سوزی‌ها هستند.

این بانوی فعال حوزه زیست محیطی اظهار داشت: من به همراه یک بانوی دیگر به نام پریسا دلاورزاده در مهار آتش سوزی شش روزه شرکت داشتیم. من روزهای جمعه، یکشنبه ،سه شنبه و پنجشنبه در منطقه حضور داشتم.

رقیه رحمانی افزود: در فرودگاه وقتی برای پرواز آماده شدیم از من پرسیدند خبرنگاری؟ چکار می کنی؟ چه کوله بار سنگینی داری؟ گفتم موقع کار همگام با گروه هستم و موقع سفره، مادر گروه، حضور من باعث جوشش غیرت جوانان و مردان گروه است عکسم که در فضای مجازی پخش شد کاملا بدون اطلاع من بود.

من نشسته از پنجره  با تمرکز آتش سوزی‌ها را می دیدم تا مکان فرود را تعیین کنم  حتی دوستم گفت عکس بگیرم گفتم راضی نیستم ساعت چهار صبح که خسته به مکان امن رسیدم شنیدم که گفتند تصویر من وایرال شده است من هیچ عکس سلفی با طبیعت سوخته ندارم حرمت بدن های سوخته بلوط و بادام را دارم بالای سر بلوط گریه می‌کردم بلوط های یک ساله دو ساله که در این آتش سوزی ها سوختند همه از ذخیره گاه انجمن ما بودند برای نهال های شش ماهه و هزاران نهالی که سوخت حتی برای درختان بلوط پیر تنومند که سوختند گریه کردم گفتم مرا ببخشید.

رقیه با بغض می‌گوید: بادام ها جیغ می زدند طبیعت بادام وقت آتش گرفتن مثل یک زن هنگام سوختن است بادام در خود آب ذخیره دارد و حین سوختن صداهای جیغ واره دارد دوستانم هنگام خاموش کردن آتش ،کبک، مار و تخم پرنده دیده بودند.

رحمانی به روایتی جالب و عاطفی میان انسان و حیوان در اوج آتش سوزی اشاره کرد و گفت: در کوه های دیل شب سه شنبه وقت استراحت مار سیاه بزرگی زیر کوله ام بود، دوستان وحشتزده شده خواستند مار را بکشند نگذاشتم کشته شود گفتم این مار از آتش فرار کرده است به کوله پشتی من پناه آورده نباید کشته شود یاد جمله آخر شهید البرز افتادم وقتی که گفت همیشه از مار می ترسیدم ولی در آتش سوزی ها مظلومیت مار را دیدم.

بانوی قهرمان گچسارانی گفت: مقداد خلیل پور در آخر ماه رمضان و در آتش سوزی کوه لار باشت دچار حادثه شد باد آتش را سمت ما می آورد حین فرار ما اعضای گروه منابع طبیعی از بالای ارتفاعات ما را برای فرار از آتش راهنمایی می کردند آقای خلیل پور یک دستگاه دمنده داشت دچار سوختگی دست و پا شد.

به عنوان زن حس من با حس مردها متفاوت است با آن که مادر نیستم اما فررند یک مادر هستم.

رقیه رحمانی بهترین حس در روزهای سخت آتش سوزی نارک و خامی را اینچنین توصیف کرد و گفت: آب خنک، شاید باورتان نشود اما نوشیدن آب خنک، خاطره خوبی است آب خنک یا شربت در گرمای بالای پنجاه درجه وقتی که با دمنده کار می کنی دست و تنت سوخته و یکی بگوید آب خنک دارد اتفاق خوبی است.

در منطقه نارک یک رودخانه خشک را پایش کردیم و آتش را خاموش کردیم تا به بلندی های خامی نرسد یکباره باد وزید و از پشت سر ما که دیگر گروهی نبود به یکباره آتش زبانه کشید و کیلومترها جلو افتاد اینکه آتش برقصد و باد آن را همراهی کند و از دستت شعله فرار کند اتفاق تلخی است.

او در پاسخ به سوال ما که آیا آتش و مقابله با آن هم سیاسی است گفت: من به سیاست کاری ندارم برای من جنگ با آتش به خاطر تن سوخته بلوط ها و جیغ بادام ها و شادی روح شهید البرز است جمله‌ای بین من و گروه همیشه تکرار می شود مگر آنکه خدا آتش را خاموش کند دمنده های ما دو شب برای خاموشی در طبیعت خامی درگیر بود آنچنان آتش ما را لوله کرد که با همدستی باد در ارتفاعات ما را غافلگیر کرد.

وقتی بلوط بعداز خاکسترشدن فرو می ریزد و می شکند و از ارتفاعات به دشت سقوط می کند تکه های سوخته اش یکی از عوامل تجدید کننده آتش سوزی است یکی از دوستانم پس از آن که در ارتفاعات آتش محاصره مان کرد کوله پشتی ها را رها کرد و با فریاد همراهمان به ارتفاعات پناه برد تمامی کوله پشتی ها سوختند.

بایدبگویم همه پای کار بودند، نیروهای محلی و مردمی، منابع طبیعی، ارتش، سپاه، بسیج، فرماندار که از اولین ساعات پای کار بود و دغدغه اش فراهم کردن شرایط بهتر برای تلاش بیشتر ما و خاموشی آتش بود.

وقتی برای استراحت روز چهارم به پایین ارتفاعات آمدم ورود نماینده و گروه جدید را دیدم یک دستگاه دمنده به گروهی که قرار بر اعزام داشتند دادیم و برگشتم .

وی ادامه داد: روز گذشته آتش حمله کرد با دست خاک روی بلوط می ریختم بچه های گروه با شاخه های شکسته به آتش تازیانه می زدند اما تازیانه آتش بر بدن بلوط ها محکم تر شد.

فرماندار می گوید تیم سبزگامان جانانه مبارزه کردند الحق آقای اتابک از اولین ساعات پای کار بود من شهادت می دهم وقت زیادی پای متر به متر طبیعت گچساران گذاشت و تا جایی که کفش هایش را به یکی از هم نبردان ما بخشید.

آقای نظری و رمضانی کم نگذاشتند در این یکسال آمدن آقای نظری به اداره منابع طبیعی تغییرات بسیار محسوس است، حتی آن کودک دوازده ساله مارینی که برای خاموش کردن آتش به دل طبیعت زده بود یک قهرمان است مادری سالخورده با بطری های آب همنوردان در مارین را کمک می‌کرد این یعنی همه مادران ما از نارک تا مارین، مادر بلوط هستند.

رقیه رحمانی با غصه گفت: سیروس نارکی جانباز اهل نارک در کمک رسانی به جوانان محاصره در دود و آتش دچارخفگی و سوختگی پوستی شد ما از تک تک دلاوران محلی دیارمان سپاسگزاری می کنیم.

این بانوی مبارز در پایان گفت: زیباترین صحنه که دیدنش به من قوت قلب می‌داد عکس جوانانی بود که روی خاک سوخته خوابیده بودند باور کنید در رویای زمین داغ نارک و خامی و مارین رویش دوباره بلوطها واقعی است.

گفت‌وگو از نرگس احمدپور

انتهای پیام/


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری