محسن ذبیحی در روز نخست سفر خود به خوزستان به بررسی شبکههای برق شهرهای ماهشهر و آبادان پرداخت و سپس در شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی راهکارهای اجرایی برنامههای عبور از پیک بار ۱۴۰۴ که در شرکت توزیع نیروی برق خوزستان برگزار شد، با اشاره به تعریف یک چشمانداز در معاونت توزیع اظهار کرد: این چشمانداز، گذر از مدیریت سنتی شبکههای توزیع به مدیریت فعال و هوشمند سیستم توزیع است.
وی با تاکید بر دو گذرواژه مهم در این چشمانداز گفت: گذرواژه اول این است که مدیریت سنتی میخواهد به مدیریت فعال تبدیل شود، اما باید پررنگتر عمل کند به این معنا که قبلاً نگاه همکاران ما به توزیع، این بوده که یک شبکه وجود دارد که باید بهرهبرداری شود، خاموشی آن گرفته شود، انرژی توزیع شود، اما اکنون بحث مدیریت فعال و هوشمند است، به این معنا که صرفا بهرهبرداری از شبکه مد نظر نیست و یکسری پارامترهای تعیین کننده دیگر نیز در فرایند توزیع برق باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: در واقع باید یک کنش و واکنشی در این فرایند باشد، بحث تولید و توزیع، کنترل هوشمند و خودروهای برقی در آیندهای نزدیک، از دیگر پارامترهاست. بنابراین یک مدیریت دو طرفه است که انرژی را بین مردم توزیع میکنیم و صرفا این نیست که انرژی را بین مردم توزیع کنیم و یک جریان یک طرفه به نام توزیع انرژی و تبدیل هوشمند بین ما و مشترکان برقرار باشد.
وی ادامه داد: امروز در شرایطی قرار گرفتهایم که یک جریان دو طرفه به صورت فعال و هوشمند داریم. فعال به این معنا که میتواند در هر لحظه یک مسیر دو سویه داشته باشد و هوشمند به این معنا که مشخص شود در هر زمان باید برنامهای را تدوین کنیم که ممکن است در بخشهای مختلف همچون نرخ و تعرفه و … تغییر کند.
ذبیحی تاکید کرد: در آینده نزدیک با توجه به قوانین و مقررات و شرایط کشور، یک تحول جدی در این حوزه ایجاد خواهد شد.
وی به گذرواژه دوم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه شبکه توزیع باید به سیستم توزیع تبدیل شود، در تعریف شبکه توزیع گفت: این شبکه، مجموعهای از المانها همچون سیم و تیر و ترانس است که قرار است به سیستم تبدیل شود و در این سیستم هم بازیگرانی نقش دارند.
ذبیحی با بیان اینکه اکنون احساس میشود که اختلاف معناداری از نظر تکنیک، موضوعات تخصصی و دانش بین تولید و توزیع وجود دارد، اظهار کرد: حوزه توزیع با توجه به مسائل تخصصی و دانش موجود، دارد در مسیری حرکت میکند که به مراتب در حوزههای مدیریت، مبادلات انرژی و درآمدزایی و در حوزه تکنولوژی و محصولات و قطعاتی که در این حوزه به کارگیری میشود، تخصصیتر از سایر حوزههاست.
وی عنوان کرد: بنابراین نیاز است که شرکتها متناسب با این دگردیسی که در حوزه توزیع رخ میدهد خود را تجهیز کنند و آمادگی ورود به این عرصه را داشته باشند. البته باید این را هم بدانیم که این تغییرات و دگردیسیها این طور نیست که یک شبه فرهنگ توزیع تݝییر کند زیرا تعییر فرهنگ، نیاز به زمان دارد، پس باید شرکتها آمادگی پذیرش این موضوعات را داشته باشند.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در پایان گفت: البته خیلی از شرکتهای توزیع هم شروع کردهاند و در حوزه هوشمندسازی، برنامه استراتژیک تعریف کردهاند.
در این نشست، محمد فراتی مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر، احمدرضا خسروی ناظر عالی وزارت نیرو، ارزیابان شرکت توانیر و مجموعه مدیران و معاونین شرکت توزیع نیروی برق خوزستان حضور داشتند که هر کدام در حوزههای مختلف بخش توزیع از جمله هوشمندسازی، کنترل هوشمند، کشف رمز ارزها، کاهش تلفات، نیرورسانی، تجهیزات و ماشینآلات گزارشهای تخصصی ارائه دادند و پس از بررسی مشکلات به بیان راهکارها پرداختند.
در روز دوم این سفر، مجموعه مدیران مذکور از شبکه برق شهرهای دزفول و اندیمشک بازدید خواهند کرد.
ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰