کد خبر : 39182
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۱۹

افزایش نرخ قالیشویی در آستانه شب عید

نزدیک شدن به روزهای پایانی سال سبب می شود تا حجم قابل توجهی از شهروندان، برای…

رییس اتحادیه قالیشویان تهران گفت: افزایش نرخ در صنف قالیشویی در بهمن ماه اعمال می‌شود و بر این اساس در بهمن ماه سال جاری نرخ قالیشویی با افزایش ۳۵ درصدی مواجه شد.

به گزارش اکونگار، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال سبب می شود تا حجم قابل توجهی از شهروندان، برای شست و شوی فرش‌های منزل، به صنف قالیشویان مراجعه کنند که این مراجعه همواره با دردسرهایی همراه است. حجت محمدی کمسرخ، رییس اتحادیه قالیشویان تهران با اشاره به فعالیت قالیشویی‌های غیرمجاز در این رابطه می‌گوید: ۸۰ درصد قالیشویی‌ها فعالیت غیرمجاز دارند و هیچ مجوزی برای شروع به کار دریافت نکرده‌اند.
این پدیده سبب شده تا به قالیشویی‌های مجاز و معتبر ضربه وارد شود. ضرورت دارد شهروندان برای انتخاب قالیشویی به سایت اتحادیه قالیشویان مراجعه کنند تا در صورت بروز هر گونه مشکل در قیمت و سلامت فرش، قابلیت پیگیری وجود داشته باشد. در راستای واکاوی این معضلات، «اکونگار» گفت‌وگویی تفصیلی با رییس اتحادیه قالیشویان تهران داشته است که در ادامه می‌خوانید.
افزایش نرخ در صنف قالیشویی در بهمن ماه اعمال می‌شود و بر این اساس در بهمن ماه سال جاری نرخ قالیشویی با افزایش ۳۵ درصدی مواجه شد. باید توجه داشت که مشکلات اقتصادی موجود در جامعه سبب شده تا خانواده ها با محدودیت‌های متعددی درگیر شوند و از مخارج خود بکاهند و برای مثال دیگر فرش ها را به قالیشویی‌ها انتقال نمی‌دهند و در منزل خود اقدام به نظافت فرش می‌کنند.
این امر سبب شده تا حجم قابل توجهی از مشتریان نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند و قالیشویی‌ها رونق سال گذشته را نداشته باشند. شست و شوی فرش هزینه‌های جانبی دارد که از جمله آنها می توان به هزینه سرویس رفت و آمد، هزینه کاور پلاستیکی و بسته بندی اشاره کرد. در این میان باید توجه داشت که مجموعه‌های قالیشویی مجاز به دریافت انعام نیستند و مشتری در صورتی که تمایل داشته باشد می تواند انعام پرداخت کند و نباید در این رابطه زیر فشار قرار گیرند. همچنین قالیشویی ها مجاز نیستند تا هزینه ای تحت عنوان انتقال قالی به طبقات فوقانی دریافت کنند.
امروز و طبق نرخ جدید، قیمت شست و شوی هر متر مربع فرش ماشینی با کاور و بسته بندی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است و هیچ مجموعه ای حق ندارد هزینه ای بیشتر از این دریافت کند.
 
کمبود نیروی انسانی در قالیشویی‌ها
*نرخ‌های اعلامی چگونه تعیین شده؟ آیا نظر فعالان این صنف در خصوص هزینه تمام شده گرفته شده است؟
آن چه حائز اهمیتاست این مساله است که نرخ قالیشویی در کشور واقعی نیست و هزینه گزافی با توجه به تورم به قالیشویی ها تحمیل می شود. امروز ما ۱۵ درصد کم تر از نرخ رسمی اعلامی تورم از سوی بانک مرکزی، افزایش قیمت اعمال کرده ایم که این امر برای مجموعه های قالیشویی منتج به ضرر می شود. روند معقول این بود که نرخ قالیشویی نیز در رقمی حدود تورم افزایش پیدا کند که این اتفاق رخ نداده است.
افزایش نرخ شوینده ها، افزایش حقوق کارگران، افزایش نرخ مواد اولیه وافزایش هزینه تعمیرات دستگاه ها به مراتب هزینه های بیشتری به مجموعه های قالیشویی تحمیل کرده است که منجر به سخت شدن شرایط برای کارگاه های قالیشویی شده است.
هم اکنون در صنف قالیشویی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و این امر به یک معضل بدل شده است. مشکل ما کمبود نیروی ساده است که کار را در برخی مقاطع دشوار می کند.
 
ضرورت استعلام قالیشویی
*نظارت‌ها بر صنف قالیشویی به چه صورت است و به چه شکل می‌توان از اصالت و مجاز بودن مجموعه اطمینان حاصل کرد؟
پیدایش قالیشویی‌های غیرمجاز به یک آفت در این حوزه بدل شده و این مجموعه ها در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و از این طریق مشتری ها را به سمت خود جلب می کنند.
۸۰ درصد قالیشویی‌هایی که هم اکنون با یک جست و جوی ساده در سایت دیوار، رویت می شوند، فعالیت غیرمجاز دارند و هیچ مجوزی برای شروع به کار دریافت نکرده اند. این پدیده سبب شده تا به قالیشویی‌های مجاز و معتبر ضربه وارد شود.
ضرورت دارد شهروندان برای انتخاب قالیشویی به سایت اتحادیه قالیشویان مراجعه کنند تا در صورت بروز هر گونه مشکل در قیمت و سلامت فرش، قابلیت پیگیری وجود داشته باشد. سایت اتحادیه قالیشویان تهران قابلیت استعلام گیری دارد و شهروندان می توانند از این طریق با خیال راحت اقدام به شست و شوی فرش های خود کنند.
مشکل اصلی در حوزه شست و شوی فرش توسط مجموعه های غیرمجاز این است که اگر به سلامت فرش آسیبی وارد شود و یا فرش مفقود شود، امکان پیگیری از سوی اتحادیه وجود ندارد و شهروندان باید برای دریافت فرش خود به مراجع قضایی مراجعه کنند.
امروز هرگونه تخلفی از سوی قالیشویی های مجاز انجام شود، ما در کم تر از ۲۴ ساعت به آن رسیدگی می کنیم. قیمت، کیفیت و سلامت فرش نیز به صورت دقیق از سوی ما مورد بازرسی قرار می گیرد.
 
*حمایت‌های دولتی از صنف قالیشویان انجام می‌شود؟
صنف قالیشویان هیچ حمایتی از سوی دولت دریافت نمی‌کند و حتی در برهه ای از زمان که شیوع کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از قالیشویی ها شد، باز هم مالیات از این صنف دریافت شد. امروز نیز ضریب مالیاتی صنف قالیشویی بسیار بالا بوده و برای مجموعه ها به صرفه نیست. امروز شوینده ها به نرخ آزاد در اختیار کارگاه های قالیشویی قرار می گیرد و عملا هیچ امتیازی به این صنف داده نمی شود.
در حال حاضر حدود ۴ هزار نفر در قالیشویی‌های شهر تهران مشغول به کار هستند که موقعیت شغلی آن ها به واسطه این شرایط سخت، در معرض خطر است. این حوزه به علت قرار گرفتن در ذیل مجموعه های خدماتی این قابلیت را دارد تا فرصت های شغلی بیشتری نیز ایجاد کند و مشکلات متعددی را در سطح شهر برطرف کند در صورتی که حمایت های لازم نیز انجام شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری