کد خبر : 39426
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶

۱۵۱۸مصدوم ناشی از«گازگرفتگی سگ» در کهگیلویه و بویراحمد طی سال گذشته

به گزارش زاگرس نوین رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در سال گذشته ۱۹۴۹ مورد حیوان گزیدگی در سطح این استان داشته‌ایم. «محسن رضائیان» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از این تعداد، ۱۵۱۸ مورد مربوط به گازگرفتگی سگ بوده است. وی اظهارکرد: میزان بروز حیوان گزیدگی طی

۱۵۱۸مصدوم ناشی از«گازگرفتگی سگ» در کهگیلویه و بویراحمد طی سال گذشته

به گزارش زاگرس نوین رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در سال گذشته ۱۹۴۹ مورد حیوان گزیدگی در سطح این استان داشته‌ایم.

«محسن رضائیان» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از این تعداد، ۱۵۱۸ مورد مربوط به گازگرفتگی سگ بوده است.

وی اظهارکرد: میزان بروز حیوان گزیدگی طی سال ۱۴۰۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۶.۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده در حالی که این رقم در سطح کشور ۳۷۷.۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن هشدار به دستگاههای متولی در رابطه ساماندهی و جمع آوری سگهای ولگرد در سطح استان بخصوص شهر یاسوج خاطرنشان کرد: اواسط دی ماه ۱۴۰۲(حدود روز سه شنبه ۱۲ دی ماه) یک پسر ۹ ساله در روستای «سرآبتاوه» در اثر حمله سگ ولگرد از ناحیه صورت و دست مورد حمله قرار گرفت که هم اکنون پس از حدود ۱۰۵ روز همچنان در بیمارستان امام سجاد یاسوج بستری، در حالت کما و زیر دستگاه «اینتوبه» قرار دارد.

رضائیان تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاها وجود سگ های ولگرد است. وجود این حیوان در شهرها و روستاها گاه موجب سلب آسایش عمومی می‌شود و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت آنها در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترلی، باعث شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، از جمله بیماری هاری و افزایش اینگونه بیماریها در جمعیت دامی می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین کنترل آنها به لحاظ بهداشت عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به آسیب‌شناسی صورت پذیرفته، نیاز به ایجاد هماهنگی در دستگاه‌ها و سازمانهای مرتبط به منظور برقراری وحدت رویه در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، تعیین و اعمال ضوابط و مقررات بهداشتی در مرکز یا واحد موقت کنترل جمعیت و ساماندهی سگهای بلاصاحب، است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: کنترل جمعیت سگهای ولگرد با برنامه ریزی، نظارت، شناسایی کانونهای تجمع، جمع آوری و ساماندهی آنها، احداث مراکز یا واحدهای موقت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب جدید، ساماندهی مراکز و واحدهای موجود و همکاری مشترک بین دستگاههای مسئول در پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در راستای  ارتقاء سلامت عمومی جامعه شهری و روستایی امکان پذیر است.

رضائیان ادامه داد: به استناد مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها که “جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام این گونه بیماریها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام بروز آنها و دور نگهداشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر هستند.” از وظایف شهرداری‌هاست.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه اگر کودک خردسالی در کنار خود دارید به‌ویژه اگر در مسیرتان سگ بزرگی قرار دارد، باید کودک را در آغوش خود نگه‌دارید. وقتی می‌خواهید کودک را بلند کنید، به‌آرامی حرکت کنید، به چشمان سگ نگاه نکنید به‌ویژه وقتی خیز برداشته است. به کودک بگویید ساکت باشد و آرام بماند و به شما نگاه کند. سپس با استفاده از دستورالعمل‌هایی که پیشتر اشاره شد، از پس این وضعیت برآیید.

وی توصیه کرد: به کودکان یاد بدهید هرزمانی که با یک سگ خشمگین مواجه شدند، یادشان باشد هرگز از سگ فرار نکنند و جلوی او ندوند بلکه همانند یک درخت باشند.

اگر سوار بر دوچرخه هستید، از دوچرخه پیاده شده و آن را بین خود و سگ حائل کنید. به‌این‌ترتیب مانعی برای محافظت از خود ایجاد می‌کنید. اگر سگ تنها پارس نکرده و به شما حمله‌ور شد از دوچرخه به‌عنوان سلاحی برای حمله به سگ استفاده کنید. دوچرخه را از تنه نگه‌دارید و از کرپی (فرمان) و زین بگیرید و تایر دوچرخه را بچرخانید و به سگ ضربه بزنید. سعی کنید دوچرخه را رها نکنید، اگر چنین شود ابزار دفاعی باارزشی را ازدست‌داده‌اید.

 درصورتی‌که مجوز استفاده از اسپری فلفل را قبلاً کسب کرده باشید(برای افرادی که به‌واسطه شرایط خاص خود درخطر همیشگی قرار دارند)، می‌توانید از آن استفاده کنید. اسپری را در صورت سگ بپاشید اما در مواردی که موفق نشدید به‌صورت او بپاشید، همین‌که نزدیک به‌صورت یا بدن سگ آن را اسپری کنید نیز ممکن است کافی باشد چون بینی سگ بسیار حساس است. در این حالت کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که سگ متوقف شود. سگ ترس شما را می‌فهمد اما متوجه عزم شما برای دفاع نیز می‌شود مگر اینکه خیلی تهاجمی باشد، هار باشد، سابقه سوءاستفاده داشته باشد و…

اگر سگ به نظر مریض می‌رسید یا ظرف ۱۰ روز پس از حادثه مرد باید فوراً مورد آزمایش هاری قرار بگیرد یا برای اطمینان واکسن هاری بزنید.

هر سگی متفاوت است و سگ‌ها گاهی اوقات رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی از خود نشان می‌دهند. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند در بیشتر شرایط از خطر فرار کنید، اما باید آمادگی حمله پیش رو را نیز داشته باشید بنابراین هوشیار باشید.

به گزارش ایسنا، ۴۰ مرکز واکسیناسیون در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد جهت مراجعه هموطنان در صورت گاز گرفتگی وجود دارد.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری