کد خبر : 34504
تاریخ انتشار : جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

دلار در آستانه حذف کامل از مبادلات روسیه و چین

از زمان تحریم‌های غرب علیه مسکو، دو کشور روسیه و چین، استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری خود را سرعت داده‌اند.

از زمان تحریم‌های غرب علیه مسکو، دو کشور روسیه و چین، استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری خود را سرعت داده‌اند.

آندری بلوسف، معاون اول نخست‌وزیر روسیه در این باره گفت: ارزهای غربی تقریباً از مبادلات تجاری روسیه و چین بتدریج حذف شده است به طوری‌ که تقریباً تمام پرداخت‌ها میان دو کشور با روبل و یوآن انجام می‌شود.

 وی توضیح داد: اکنون 95 درصد تمام تراکنش‌های میان چین و روسیه با یکی از ارزهای ملی دو کشور انجام می‌شود و با توجه به رشد سریع مبادلات و همکاری‌های دو جانبه، رقم استفاده از ارزهای ملی رو به رشد است.

این مقام روس که در نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و چین در پکن سخنرانی می‌کرد، گفت: مبادلات تجاری دو جانبه میان دو کشور از هدف 200 میلیارد دلار در سال‌جاری بیشتر شده و احتمالاً تا سال 2023 میلادی به 300 میلیارد دلار برسد.  وی خاطرنشان کرد: چین مدت مدیدی است که از شرکای بزرگ تجاری روسیه است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای دو کشور در  حال گسترش است. بلوسف افزود: «پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌های با اولویتی نظیر صنعت خودرو، معدن‌، صنایع شیمیایی گاز، کشاورزی، تدارک و پشتیبانی (لجستیک)، فناوری و سایر بخش‌ها در حال راه‌اندازی است.»

شرکت‌های چینی از خروج شرکت‌های غربی از بازار روسیه بسیار منفعت برده‌اند، فعالانه جاهای خالی را پر کرده‌اند و برای حضور بیشتر در روسیه مشتاقند.
بلوسف تصریح کرد: خروج شرکت‌های غربی از روسیه، فرصت‌های زیادی را برای شرکای چینی ایجاد کرده است تا در شرکت‌های نفت و گاز، پتروشیمی و خودروسازی روسیه و همچنین شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی، محصولات شیشه‌ای و مصالح ساختمانی مشارکت کنند.

 طبق گزارش فارس، روسیه به میزان زیادی فرآورده‌های انرژی، مواد غذایی و محصولات صنعتی به چین عرضه کرده است. چین تقریباً تمامی انواع کالا از جمله مواد غذایی، تجهیزات، تلفن همراه، محصولات الکترونیکی، محصولات مهندسی، مبلمان، اسباب‌بازی، منسوجات، پوشاک و کفش را صادر کرده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری