کد خبر : 15505
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴

یادداشت دانشجویی | خلیجی که برای همیشه تاریخ «فارس» می‌ماند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دهدشت گفت: از ابتدای تاریخ این خلیج، خلیج فارس بوده و هست و خواهد ماند و همه شواهد تاریخی و حقوقی مانند کنفرانس یکسان‌سازی جامعه ملل، این حق را به ایران می‌دهد که در سطوح ملی و بین المللی به ذکر این خلیج تحت عنوان خلیج فارس (برای همیشه) ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، علی مجلسی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دهدشت با توجه به این‌که گاهاً برخی کشورها در تلاش برای جابه‌جایی نام خلیج فارس به خلیج عربی هستند طی ارسال یادداشتی به خبرگزاری فارس آورده است: قدمت نام خلیج فارس آن چنان دیرینه است که جای هیچ گونه شک و تردیدی را باقی نمی گذارد.

 این پهنه آبی در تمام متون عربی، بحر فارس یا خلیج فارس نامیده شده است، با این حال این نام‌گذاری از دهه 1960 میلادی از سوی استعمار انگلیس و با پول هنگفت ملی گرایان عرب به دلایل مختلف در حال تحریف است. لذا هر از چند گاهی شاهد برخی از ادعاهای کشورهای عربی و بیگانه در جهت جعل نام خلیج فارس با عنوان خلیج ع ر ب هستیم که در آن‌ها تلاش می‌شود با دادن نام و هویتی بیگانه و جعلی‌، نام این دریای پارسی را عوض کرده و آن را با نام مجعولی مورد استفاده قرار دهند.

 این در حالی است که مستندات تاریخی و حقوقی بسیاری وجود دارند که گواه نام این دریای نیمه بسته تحت عنوان خلیج فارس هستند. یکی از مهم‌ترین مستندات حقوقی که در آنها بر نام خلیج فارس به طور مکرر تاکید شده است، سندهای سازمان ملل متحد هستند، این سازمان با انتشار قطعنامهها، بیانیه‌ها و سندهای مختلف بر نام خلیج فارس تاکید کرده است.

نام‌های مناطق جغرافیایی گواه سیر تاریخی یک ملت و ارتباطش با دیگر ملل و زبانهاست، بنابراین هر نام جغرافیایی پیامی است به نسل‌های حال و آینده که باید عهده‌دار محافظت از آنها باشند.

این نام‌ها به دلایل سیاسی، قومی، نژادی و یا مذهبی به وجود نیامده‌اند که بدین دلایل قابل تغییر باشند، در نام‌گذاری خلیج فارس، که اولین بار یونانیان این نام را به اعتبار مجاورت آن با ایران بدان دادند، نیز هیچ‌گونه عنصر ایرانی یا عربی دخالت نداشته است‌، چرا که نام‌گذاری دریاها بر این اصل استوار بود که در مجاورت چه اقوام و یا مللی است، همچون اقیانوس هند، بنابراین، حساسیت کشورها نسبت به نام‌های مکانی سببی برای نگارش این نوشتار مرا وادار نمود تا در آن نام خلیج فارس در اسناد و مصوبات سازمان ملل به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع حقوق بین‌الملل و نهاد نمایندگی جامعه بین‌المللی، مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. چرا که این موضوعات از چنان اهمیتی برخوردار است که به طور بالقوه می‌توانند تبدیل به موضوعی مناقشه برانگیز و تنش‌زا بین کشورها شوند و به تبع آن صلح و امنیت آن منطقه را به خطر اندازند.

در  یادداشت، سازمان ملل متحد در سال 1994 دستورالعملی ویرایشی را به عنوان یادآوری صادر کرده که طی آن استفاده از نام صحیح “خلیج فارس”، الزامی شده است، در این دستورالعمل  ویرایشی که در تاریخ 18 اوت سال 1994 میلادی صادر شده است، آمده: توجه کارکنان بار دیگر انتشارات و بیانیه‌های آماده شده از سوی دبیرخانه، دقت مبذول گردد. هدف از این الحاقیه این است تا نسبت به استفاده دقیق از این عبارت در مستندات، به دستورالعمل‌ها بشود.

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۱ نیز بیانیه‌ای در حمایت از نام خلیج فارس صادر می‌کند، به این معنی که یکی از وظایف دبیرخانه سازمان ملل استفاده از نام خلیج فارس در اسناد خود می‌باشد،   این بیانیه در سالهای 1976 ،1990 ،1992 ،1994 ،1999 نیز تکرار می‌شود.

 لازم به ذکر است که  بر اساس مصوبه سازمان ملل متحد همه کشورهای جهان باید از عناوین تایید شده و ثبت شده در این سازمان استفاده کنند و تلاش کشورهای عربی برای تحریف نام خلیج فارس نیز در حقیقت نادیده گرفتن چارچوب‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

خلاصه این‌که، هیچ اصل و قاعده‌ای عرفی و حقوقی اجازه نمی‌دهد که دولت واحدی و یا چند دولت به دلخواه خود و بنا بر اهداف سیاسی، به تغییر نام جغرافیایی یک پهنه آبی بین‌المللی مانند نام بین‌المللی خلیج فارس اقدام کنند.

چنین تغییری نه تنها فقط با مجوز مجمع عمومی کنفرانس یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی UNGEGN امکان پذیر است، بلکه بالعکس، قطعنامه شماره 9 مجمع عمومی کنفرانس یکسان‌سازی اسامی جغرافیایی سازمان ملل_برلین به صراحت نام‌های تاریخی را میراث فرهنگی و تاریخی ملت‌ها دانسته و به طور ضمنی تغییر این گونه نام‌ها را محکوم می‌کند.

تغییر نام خلیج فارس برخلاف عرف، منطق و حقوق بین‌الملل و برخلاف معاهده‌های بین‌المللی مربوط به مالکیت معنوی و معاهدات مربوط به امور علمی و فرهنگی است.

تغییر نام خلیج فارس یک حرف یا عمل سیاسی است. چراکه اسناد و مدارک تاریخی گواه بر آن است که نام این دریا از ۵۰۰ سال پیش از میلاد تا به امروز دریای فارس بوده است و نام ساختگی که مدعیان بر آن نهاده اند، به واسطه پاره‌ای اختلافات سیاسی است و هیچ توجیه دیگری ندارد.  

بنابراین، با توجه به مدارک و اسناد مسلم تاریخی، به جرات می‌توان گفت نام خلیج فارس از کهن‌ترین ادوار تاریخی یعنی از زمان پیدایش نخستین نقشه‌های جنوبی بین‌النهرین توسط بابلی‌ها تا دائره المعارف‌های کنونی قرن بیست و یکم با تغییر اندکی در رسم‌الخط‌های گوناگون ملل همچنان باقی مانده است.

اگرچه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شاهد برخی تلاش‌ها در راستای تغییر حقایق مسلم تاریخی و جابجایی نام خلیج فارس با خلیج عربی اهداف استعماری خود را دنبال نمایند اما این امر نه پذیرفتنی است و نه شدنی، چرا که چنانچه در اسناد مکتوب در یکی از مهم‌ترین منابع حقوق بین‌الملل یعنی سازمان ملل آمد، از ابتدای تاریخ این خلیج، خلیج فارس بوده و هست و خواهد ماند و همه شواهد تاریخی و حقوقی مانند کنفرانس یکسان‌سازی جامعه ملل، این حق را به ایران می‌دهد که در سطوح ملی و بین‌المللی به ذکر این خلیج تحت عنوان خلیج فارس (برای همیشه) ادامه دهد.

انتهای پیام/۸۲۰۳۵


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری