کد خبر : 23455
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

وقتی حفاظت از جان مردم برای دولت سیزدهم مهم است/ شرح اتفاقات ریز و درشت در حوزه راهداری کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از اتفاقات مهم و کارهای بزرگ از سوی این دستگاه برای حفاظت از جان مردم در جاده‌ها حرف‌های زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، راهداری یکی از دستگاه‌های مهم در راستای نگهداری و ترمیم راه‌ها و همچنین ساخت راه‌های روستایی است که بخش عمده ای از توسعه یک استان به عملکرد این دستگاه بر می‌گردد.

مجموعه راهداری با جان مردم سر و کار دارد ونیازهای اولیه مردم بخشی از حوزه کاری آنها است. این مجموعه تنوع کاری زیادی دارد و در حوزه هایی از جمله راهداری و نگهداری راه‌ها، ابنیه، خط کشی و روشنایی که به تسهیل تردد و ایمنی راه کمک می کند، فعال است.

در همین خصوص به سراغ عابد محمدی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم تا در خصوص اقدامات انجام شده و همچنین برنامه‌های این دستگاه مهم و اثر گذار با او به گفت‌وگو بنشینیم.

مقداری از شرح وظایف راهداری بگویید؟

بخشی از کار ما هم با حوزه راه های روستایی بوده ساخت و نگهداری راه های روستایی که تعداد زیادی روستا داریم و هر چقدر کار کنیم کم است خوشبختانه این دولت نسبت به مناطق کم برخوردار و روستاها توجه زیادی دارد.

در راه روستایی چه قدر در استان کار شده است؟

حدود ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم تاکنون بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر آسفالت شده به میزان ۱۱۰ کیلومتر در سال گذشته آسفالت کردیم اقدام ویژه از سوی دولت سیزدهم که با همکاری استاندار و معاونت عمرانی و حمایت نمایندگان مجلس بود و باید عزم استانی شکل بگیرد تا بتوان به چنین دستاوردی رسید.

شاخص آسفالت روستایی ۲۹ کیلومتر در سال۱۴۰۰ بود که به ۱۱۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ رسانده شد و چهار برابر آسفالت راه روستایی در سطح استان بود اکنون ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم بخشی از آن آغاز شده و بخشی دیگر آغاز خواهد شد امسال پیش‌بینی ما با تخصیص به موقع اعتبارات ۱۳۰ کیلومتر آسفالت است و البته هدفگذاری ما ۱۵۰ کیلومتر خواهد بود که الان ۱۳۰ کیلومتر آن آماده آسفالت است.

در حوزه حمل و نقل برای رانندگان چه کرده‌اید؟

همچنین وظایفی برای جابجایی مردم و کالاها داریم تا مشکلی رخ ندهد در استان ما به خوبی کار انجام می شود قبلا مطالبات و اعتراضاتی توسط رانندگان وجود داشت اما سعی کرده‌ایم رضایت خاطر آنها را در بخش های مسافری و باری جلب کنیم خدماتی همانند کارت هوشمند رانندگان و بیمه و بیمه تکمیلی را در دستور کار داریم رانندگان ما هم تحت پوشش بیمه تکمیلی عمر و درمان هستند که مضاف بر بیمه تامین اجتماعی آنهاست همچنین در زمینه تامین لاستیک و روغن برای ناوگان آنها اقدام می‌کنیم.

با مشکل بزرگ نقاط حادثه‌خیز در استان چگونه کنار آمده‌اید؟ 

یکی از موضوعات مهم نقاط حادثه خیز است در سال گذشته تعداد ۲۳۳ نفر در تصادفات رانندگی در جاده های استان فوت شدند که ۱۹ درصد افزایش داشت این در حالی بود که ۶۳ میلیون تردد در جاده های استان ثبت کردیم ۳۸ درصد افزایش تردد صورت گرفته هر چند تلفات رشد داشته اما به نسبت استان های دیگر جز ۱۰ استان برتر در کنترل رشد تصادفات بوده‌ایم.

در فروردین امسال ۵۱ درصد کاهش تلفات رانندگی داشتیم که کار بزرگی به شمار می رود از اقدامات ویژه ما ۳۵ کیلومتر قرارداد نصب نیوجرسی در استان بود ۱۵ کیلومتر نصب شده علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری با اولویت جاده یاسوج- اصفهان این کار صورت گرفت زیرا پر حادثه ترین محور بود که با نصب این میزان نیوجرسی کاهش قابل ملاحظه در تصادفات محور داشتیم نتیجه کار تنها در سال گذشته در یک فقره تصادف ۶ نفر در آتش سوختند که در نتیجه شاخ به شاخ بود اما همان محدوده را تا تقاطع گندی خوری نیوجرسی نصب شد که یک مورد هم تصادف فوتی انجا نداشتیم این نتیجه اقدامات دولت بوده است.

در بحث رفع نقاط حادثه خیز در سال ۹۵ تعداد ۵۶ نقطه حادثه خیز داشتیم که الان ۴۵ تا از آن به صورت کامل برطرف شده در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰ مورد رفع نقاط حادثه خیز شد و ۱۱ نقطه فقط باقیمانده که برنامه رفع آنها را داریم.

از مهم‌ترین نقاط حادثه خیز تونل گلزردی تا سرگچینه است که به طول ۶ کیلومتر بوده و تا جایی که ممکن است جاده را توسعه دادیم از ظرفیت اعتبارات استانی و ملی و اعتبارات ریاست جمهوری این مسیر را به طور کامل به سمت ایمن سازی بردیم الان پروژه کاملاً فعال است تمام تلاش این است که در سال ۱۴۰۲ این نقطه را ایمن سازی کنیم الان ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سرعت کار بسیار بالا است.

به میزان ۶ کیلومتر در محور باشت چرام داریم پروژه ای که از قدیم بوده و زخم کهنه شده بود از سال گذشته کار را در این نقطه آغاز کردیم انعقاد دو قرارداد داریم الان یک قرارداد بالای ۵۵ درصد پیشرفت دارد و دیگری پیشرفت ۳۵ درصدی داشته که تکمیل آنها مربوط به تخصیص اعتبارات است در هر دو فاز ۱۰۰ میلیارد تومان قرار داریم امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ هر دو پروژه به بهره‌برداری برسد.

در محدوده گردنه ملشوره در اسفند ماه گذشته شاهد بارش برف و باران زیادی بودیم در راهداری زمستانی در سال گذشته به طور خاص یک عملیات راهداری ویژه با کمترین تصادفات انجام شد.

اوضاع ماشین‌آلات شما چگونه است؟

در بحث ماشین‌آلات هم کمبود داریم و هم بیشتر آنها فرسوده هستند تمام سعی خود را برای رفع این مشکل کردیم در دو سال گذشته 6 دستگاه به ناوگان خود اضافه کنیم در کنار بازسازی آن ماشین آلات را داشتیم و با یک مجموعه ای که جای تقدیر دارد به صورت شبانه روزی تلاش کردیم، 11 سامانه بارشی را داشتیم و آنها را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

اکنون نیز گردنه بیژن را شروع کرده‌ایم در گردنه بیژن همیشه مشکل وجود داشته است اما الان از خود چشمه میشی کار آغاز شده است و اجازه ندادیم به هیچ وجه راه های شریانی و اصلی و فرعی بسته بماند در راه‌های روستایی بلافاصله ورود پیدا کردیم بدون یک روز استراحت با چه سختی ها کار را شروع کردیم و بعضی مواقع سه شبانه روز حتی نخوابیدیم.

از ۷ فروردین روزانه مناقصه برگزار کردیم تا فرصت و زمان را از دست ندهیم و در پروژه‌های عمرانی پیش برویم.

در پروژه مله شوره به میزان صد متر جاده جابجا شده بود امسال ورود کردیم مجوز از حوزه معاونت استانداری و ستاد بحران گرفتیم پیمانکار گرفته شد پیشرفت بسیار خوبی دارد ظرف سه ماه آن را جمع می‌کنیم اگر جایی هم کاری عقب مانده مشکلات آب و هوایی و فقر مصالح در مناطق بوده برای مثال در شاه غالب و مور زرد زیلایی چگونه باید مصالح را ببریم در مارگون یک کارخانه سنگ شکن و ماسه هم نداریم مشکلات اعتباری نیز هست که باعث کندی کارها می شود برخی از دستگاه‌های خدمات سال از جمله گاز هم در کار ما تداخل دارند.

در چشمه پلنگی داشت روم به طول ۲ کیلومتر دنبال رفع تعارضات هستیم و همچنین در تقاطع تمنک که مشکل وجود داشت و پروژه البته فعال است.

خبرهای خوش از روشنایی در تونل‌های تاریک

مردم گاها از تاریک بودن تونل‌ها نگرانند برای این معضل چه فکری کرده‌اید؟

در روشنایی تونل ها در محور یاسوج بابامیدان ۴ تونل تحویل ما است بقیه در اختیار استان فارس است و البته در جاهایی ما به آنها کمک می‌کنیم.

در تعداد چهار تونل، در ۳ تونل روشنایی برقرار کردیم و یک تونل مانده البته ضرورتی برای روشنایی آن وجود ندارد در محور یاسوج اصفهان قرارداد بسته شده خبر امیدوار کننده ای که از ۱۲ تونل تعداد ۶ تونل را قرارداد بستیم که به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان انجام می‌شود.

برای پروژه‌های باقی مانده و کوچک چه راهکاری دارید؟

 دور برگردان های محور دشت روم در دستور کار است که مشاور را به تهران برای دفاع از پروژه فرستادیم حوزه ایمنی باید تایید کند که از پروژه اصلی و مهم ما به شمار می رود.

اصلاح نقطه حادثه خیز حادثه خیز تنگ کناره سال گذشته نیوجرسی روی پرتگاه گذاشتیم همچنین احداث رمپ فرار در سراشیبی ها را نیز در دستور کار داریم اگر در این کار تسریع شود کار بزرگی در نقطه حادثه خیز انجام خواهد شد.

پروژه‌های شاخص در راه روستایی یکی پروژه اتصال لنده به جاده پاتاوه دهدشت است که از چند سال پیش استارت خورده تا پل را آسفالت کردیم به میزان 4 کیلومتر با بنیاد علوی قرارداد داریم 3 کیلومتر را در بهمن آغاز کردیم و پروژه فعال بوده و سرعت بالایی دارد.

از پروژه طریق الطیب بگویید آن جا کار چند درصد پیشرفت دارد؟

پروژه طریق‌الطیب از پروژه‌های مهمی است که معاون رئیس جمهور از آن بازدید کرده به مسیر ۱۴ کیلومتر که کارهای اصلی آن را انجام داده ایم شهید شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و اگر در استان دیگری بود اتفاقات زودتر می‌افتاد با پیگیری معاون وقت عمرانی و استاندار و با مشارکت راهداری و شرکت نفت فقط ده دقیقه زمان می‌برد که اکنون ما بتوانیم به رودخانه برسیم پلی که نیمه‌کاره از گذشته مانده بود اکنون در آن جا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فقط باید عرشه پل را نصب کنیم تا این جاده آماده شود.

از کارهای بسیار خوبی که انجام می‌دهیم ساماندهی گلزار شهدا بوده هر چند وظیفه سازمانی ما نیست اما آن را با دل و جان پذیرفته‌ایم پروژه هایی را که کار می‌کنیم اگر گلزار شهیدی وجود داشته باشد در احداث راه دسترسی آنها سریعتر عمل می‌کنیم در سال گذشته ۷ مسیر را انجام دادیم از گلزار شهدای محمودآباد گرفته تا آبچیرک و فاریاب.

در بویراحمد سفلی با مشکلات عدیده چه پروژه‌هایی فعال است؟

پروژه مهم دیگر جاده شاه غالب به عدور در منطقه سیلاب کلوار به فاصله ۱۴ کیلومتر است که امکاناتی در آن منطقه وجود ندارد و پیمانکار را موظف کرده ایم که یک سنگ شکن در آن جا راه اندازی و مصالح را تولید کند الان دو کیلومتر جاده آسفالت شده و کار سرعت گرفته تا محرومیت ها از آنجا زدوده شود.

در تاکسیسه مور زرد زیلایی که ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر باید کار شود کار ساده‌ای نیست سال گذشته ۶ کیلومتر قرارداد داشتیم ۳ کیلومتر آسفالت و سه کیلومتر آماده آسفالت است امسال هم ۹ کیلومتر در آن جا آسفالت خواهیم کرد.

موشمی های زیلایی هم یکی از نقاطی است که برای آن برنامه داریم بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت در منطقه زیلایی زندگی می کنند باید محرومیت را در آنجا کم کنیم ارتباطات آنها بسیار سخت است و بیشتر با چهارمحال ارتباط می گیرند که آنجا نیز ۲۰ کیلومتر قرارداد آسفالت داریم و فعال شده و حداکثر این تعهد را تا پایان سال انجام خواهیم داد.

در شبلیز زیلایی که سخت ترین مسیر را در زمستان داریم تلاش می کنیم در آنجا راهدارخانه بسازیم در بنه پیر به پهنوک بهمئی امسال از ۱۴ کیلومتر ۶ کیلومتر آسفالت خواهد شد

 در سال گذشته ۱۰ هزار تن قیر رایگاه راهداری و وزارت جذب کردیم حدود ۹۵ میلیارد تومان می‌شد که از اعتبارات ملی گرفتیم در بحث ساخت راه روستایی جز ۵ استان برتر کشور هستیم که در جذب قیر موفق عمل کردیم.

پایان پیام/


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری