کد خبر : 4896
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸

مشکلات شهرداری دهدشت مسؤولان را دست به کار کرد

مشکلات مالی شهرداری دهدشت و مطالبات کلان از ادارات کل مسؤولان را دور هم جمع کرد تا برای برون رفت از وضع موجود چاره‌اندیشی شود؛ نشستی که البته خروجی قابل توجهی برای کارگران بی‌حقوق شهرداری نداشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، شهرداری دهدشت این روزها در گرداب مشکلات غرق شده و کارگران را در بدترین وضع ممکن قرار داده است.

تأخیر چهار ماهه در پرداخت حقوق کارگران در شرایطی است که بازگشایی مدارس هزینه‌های تأمین نوشت افزار و ملزومات دانش آموزان را پیش روی خانواده‌ها قرار داده است و این قشر از جامعه برای اینکه فرزند خود را راهی مدرسه کنند راهی جز تجمع و اعتراض به وضع موجود ندارند.

 فریاد مطالبه‌گری امام جمعه در دفاع از کارگران و کمک به وضعیت معیشتی آنها از تریبون نماز جمعه بلند شد.حجت الاسلام وحدانی‌فر مشکلات موجود را حاصل بی‌تدبیری‌های متعدد خواند و گفت: بی‌توجهی ادارات کل نسبت به پرداخت مطالبات میلیاردی شهرداری از مهمترین عوامل است.آقایان مدیر کل در مرکز استان نشسته‌اند حقوق چند میلیونی می‌گیرند مطالبات شهرداری را پرداخت نمی‌کند تا کارد به استخوان کارگر برسد.

امام جمعه دهدشت نبود درآمد پایدار در شهرداری و نیروی مازاد را از دلایل برشمرد و افزود: تأخیر در تشکیل شورای شهر مزید بر علت شده است. دود این ناهماهنگی دولت و مجلس در چشم کارگرانی می‌رود که بیش از چهار ماه حقوق نگرفته‌اند و نمی‌توانند فرزند خود را به مدرسه بفرستند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با بیان اینکه آیا آقایان می‌توانند یک ماه بدون حقوق تحمل کنند، افزود: 27میلیارد تومان طلب شهرداری از ادارات اگر وصول شود مشکل این کارگران برطرف خواهد شد.دستگاه‌های امنیتی به این قضیه ورود کنند.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد مشکلات به وجود آمده در شهرداری را مصیبت خواند و گفت: مطالبات حق شهرداری است و مدیران کل قرار نیست از جیب خود مطالبات را پرداخت کنند.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس افزود: برای برون رفت از مشکلات به جای گفتمان مجادله‌ای باید ید واحده شویم و از مدیران بالادست مطالبه‌گر شویم.

وی با بیان اینکه بنا ندارم در اینکه چه کسی شهردار شود یا نشود دخالت کنم، اضافه کرد: به صراحت اعلام می کنم دست کسی را می بوسم که مظلومیت شهر را ببیند و از نماینده مدد بخواهد تا مشکلات حل شود آقای تابش‌نژاد تاکنون این ویژگی را در خود داشته است.

موحد گفت: شورای شهر باند و خط بازی و طایفه‌گری را بایگانی و کسی را انتخاب کند که بتواند به شهر برسد دلسوز مردم باشد تا همه آنها را تحسین کنند.

فرماندار کهگیلویه هم هفته گذشته در جمع کارگران شهرداری با بیان اینکه مردم دهدشت اسیر خودخواهی شورای شهرشده‌اند، گفته بود«برخی اعضا به رأی مردم خیانت می‌کنند.»

 

دارا کریمی‌نژاد اضافه کرد: خودخواهی برخی از اعضای شورای شهر و نداشتن قدرت تصمیم‌گیری برای انتخاب شهردار مردم و نیروهای شهرداری دهدشت را از بهبود وضعیت شهری نا امید کرده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه 194 نیروی رسمی، پیمانی و قراردادی در شهرداری دهدشت کار می‌کنند، اضافه کرد: از سال 86 تا 90 تعداد 80 نیرو بدون ضابطه در شهرداری دهدشت بکار گرفته شده است.این در حالی است که نه تنها منبع درآمدی برای پرداخت حقوق آنها در نظر گرفته نشده بلکه نیاز به این تعداد نیرو هم وجود نداشته است.

کریمی‌نژاد با اشاره به مطالبات شهرداری از ادارات خواستار وصول مطالبات از طریق تهاتر یا پرداخت بدهی شد.

امروز نشستی با حضور تعدادی از مسؤولان استانی، امام جمعه، نماینده مردم شهرستان در مجلس، فرماندار، شورای تأمین و اعضای شورای شهر برگزار شد تا با بررسی مشکلات برای رفع آنها چاره‌اندیشی شود.

 

احسان تابش‌نژاد در این نشست با ارائه لیستی از مطالبات شهرداری به تفکیک ادارات کل، اظهار داشت: از 1 ماه پیش که شهردار شدم مطالبات و معوقه حقوق کارگران در همین حد بود تلاش کردم معوقات بیشتر نشود و بدهی کاهش پیدا کند.

شهردار دهدشت بدهی دانشگاه علوم پزشکی به شهرداری را قریب به ۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بارها موضوع را با رئیس دانشگاه مطرح کردم و با خواهش و التماس خواستار پرداخت شدم اما جواب رئیس این بود که نمی‌توانم علوم پزشکی را بخاطر شهرداری دهدشت تعطیل کنم!

تابش‌نژاد با اشاره به بدهی 12 میلیارد تومانی آموزش و پرورش به شهرداری گفت: وصول مطالبات از این دستگاه در حال طی شدن سیکل اداری است.

 

وی مجموع مطالبات شهرداری از ادارات را ۲۷ میلیارد و ۸۳۴ میلیون تومان به تفکیک علوم پزشکی، آموزش و پرورش، بانک‌ها، کتابخانه راه و شهرسازی، منابع آب، ورزش و جوانان،هواشناسی، تعاون روستایی، بنیاد شهید، مالیاتی و بازار روز اعلام کرد.

 

شهردار دهدشت گفت: خلأ قانونی و عدم تحلیف به موقع شورای شهر باعث شد سه ماه درآمد داخلی شهرداری از بین رفت، کار عمرانی رها شد و نماینده کمیسیونها معرفی نشد.

تابش‌نژاد گفت: همه ساختمان‌های اداری بدون مجوز ساخته می‌شوند دستگاه‌ها هر وقت اراده کنند حساب شهرداری را مسدود می‌کنند اما پشتوانه‌ای برای وصول مطالبات این نهاد وجود ندارد.

 

عیسی شهامت با گلایه از ادارات که بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند،گفت: شهردار یک ماه به ادارات فرصت دهد تسویه کنند در غیر این صورت تعرفه ساخت و ساز اداری را افزایش می‌دهیم.

مدیر کل امور شهری کهگیلویه و بویراحمد افزود:قدردان زحمات کادر درمان هستیم اما کارگران شهرداری در خط مقدم خدمت هستند.اگر مطالبات شهرداری وصول می‌شد کار به اینجا کشیده نمی‌شد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر هم با اشاره به اینکه مسوولان به عنوان مجریان قانون باید عمل کنند، اظهار داشت: ادارات درگیر چه موضوعی هستند که مطالبه شهرداری را پرداخت نمی‌کنند.

 

امام جمعه دهدشت افزود: با وجود مشکلات عدیده کارگر شهرداری که چند ماه حقوق نگرفته آیا راحت می توانیم بخوابیم؟ مدیر حقوق میلیونی می‌گیرد و بی خیال طلب شهرداری است.

وی با بیان اینکه اگر مطالبات پرداخت شود آیا وضعیت به اینجا می‌کشید، گفت: هر انسان آزاده‌ای باید دلش به حال کارگران بسوزد. مدیران به قانون و به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

محمد آرانپور عضو شورای شهر دهدشت با اشاره به اینکه میانگین درآمد شهرداری ۳۰۰تا۴۰۰ هزار تومان در ماه است، گفت: درآمد این نهاد از ارزش افزوده بسیار ناچیز است.

آرانپور گفت: در حال حاضر موجودی حساب شهرداری دهدشت ۲ میلیون تومان است.

 

با وجود بدهی بالای علوم پزشکی به شهرداری مسؤولی جای مسؤولان استانی برای پاسخگویی و تعیین تکلیف بدهی در نشست خالی بود. محمدطاهر طیب‌زادگان در دفاع از دانشگاه وضعیت خاص علوم پزشکی در کرونا را یادآور شد و افزود: در شرایطی که اتفاق ناگوار افتاده همه مشکلات شهرداری را به علوم پزشکی ربط می‌دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت:سال ۹۶ بر اساس توافق شهرداری و علوم پزشکی بدهی قسط بندی شده بود بنا به دلایلی پرداخت نشد.

وی ادامه داد: بدهی علوم پزشکی به شهرداری طی یک فقره نقد و مابقی اقساط ماهیانه تسویه خواهد شد.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به اینکه این نشست در پی خطبه‌های نماز جمعه و نظر نماینده مردم در شهرستان ترتیب داده شده تا مشکلات بررسی و برای برون رفت تصمیم گیری شود، گفت: مشکلات شهرداری ناشی از نبود درآمد پایدار،نیروهای مازاد فاقد کارایی و نبود برنامه جامع و آینده نگری طی ادوار مختلف است.

دارا کریمی‌نژاد افزود: معادله علوم پزشکی در شهرداری‌ها ابهام آمیز است چطور می‌شود شهرداری گچساران سه میلیارد تومان به علوم پزشکی بدهکار است، شهرداری دهدشت ۱۲میلیارد طلب دارد و وصول نمی‌شود.

وی از شورای شهر خواست از امروز کمیسیون‌ها را تشکیل دهند و بخشی از مشکلات را حل کنند همچنین تعیین شهردار برنامه محور در اولویت کار شورا باشد.

به گزارش فارس، اگر چه در گفتمان اعضای جلسه صحبت از پرداخت بدهی ادارات شد اما زمان مشخصی برای وصول مطالبات شهرداری و الزام ادارات کل نسبت به تسویه کامل در نظر گرفته نشد و مدیران شرکت کننده از ادارات بدهکار هر کدام به نوعی سعی در دفاع از مدیر بالا دستی داشت.می‌توان گفت نشست بررسی مشکلات شهرداری بدون خروجی به پایان رسید.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مشاهده مجوز پایگاه خبری